ATT KÖPA SINA VÄNNER

I mellan- och högstadiet pratades det mycket om hur man köpte sina vänner. Ibland handlade det om ren betalning eller om bjudsaker. Lite som när bloggare bjuds på saker, fast ändå inte.

Jag har tänkt på det där med att köpa sina vänner. Jag har gjort det. Jag gör det.

Och finns du på listan behöver du nog inte vara så ledsen, utan ja, jag vet inte. Jag kan gilla dig ändå.

Vänner och pojkvänner som jag på ett eller annat sätt köpt:
Andrea A
Andrea Ax
Markus Krunegård
Fanny
Katrin, Rebecka, Lovisa, Johanna, (det var någon mer här som också lekte Spice Girls, kan ha varit Gabriella)
Staffan Linzatti

När jag gick i lågstadiet lyssnade vi på Spice Girls, eller det var nog i mellanstadiet. Jag minns det i alla fall. Jag minns att jag ville vara Ginger Spice, ja, Geri Halliwell alltså. Jag tryckte uppmina myggbett till bröst unde rhakan och försökte få dem att se ut som hennes i dendär röda paljettklänningen hon hade, ni kanske minns det. I alla fall. Alla skulle göra egna Spice Girls foton i vår klass. Jag minns hur de ringde mig en dag och sa att jag skulle få vara med. Om jag tog med mig alla mina utklädningskläder och kom till Rebecka  illa kvickt. Det gjorde jag. Jag skulle vara påklädare. Och jag fick aldrig vara med på några foton.

För att köpa en vän handlar inte om att betala i pengar. Det handlar om att bjuda och aldrig bli bjuden tillbaka. Det handlar om att köpa presenter men aldrig få någon julklapp själv. Det handlar om att göra tjänster, men aldrig få en gentjänst. Det handlar om att tipsa om jobb, men aldrig själv få ett tips.

Det handlar om att låna ut kläder men aldrig klaga på att man aldrig får tillbaka dem. Eller låna ut sin favorit freestyle, och få tillbaka den trasig och aldrig kommentera det.

Det handlar om att låna ut pengar och sen inte se röken av dem.

Det handlar om att gå den långa vägen till skolan och bära någon annan skolböcker. Eller att köpa ciggaretter när man är 14 och bjuda bort alla.

Det handlar om att ge bort hela sitt hjärta och bli lämnad med bara halva kvar.

Det handlar om att köpa sina kompisar. Och det har jag gjort, en massa gånger. Men jag tänker att jag gör det för att vara snäll. Och för att ha någon att umgås med.

One thought on “ATT KÖPA SINA VÄNNER

  1. Alltså Emerentia, jag tycker fortfarande att din blogg är den bästa! Borde du inte slänga upp en på Djugneltrumman nu? Även om den numera kryllar av idioter…du hade ju höjt kvalitén en hel del i alla fall!

Kommentera

