NÄSTAN 2500 TECKEN OM ETT KVINNLIGT GENI

Jag har läst Mikael Persbrandt-artikeln i FILTER flera gånger om, jag har alltid fascinerats av Mikael Persbrandt, eller kanske snarare av Gunvald Larsson. Jag förälskade mig i rollkaraktären som talade fler än 1000 språk och som kom och gick som han ville. Jag ville bli Gunvald Larsson.

Jag vill bli Gunvald Larsson.

Det finns något exotiskt i att kunna göra som man vill, att vara sin egen kung. Jag önskar att jag kommer kunna stövla in på mitt kontor om några månader, sätta mig i en stol och snurra runtruntrunt, ställa mig upp och av yrsel falla ihop. Sen tänker jag sätta mig i köket och dricka en kopp av något slag och filosofera lite. Kommer det en idé, så kommer det en idé.

Men något säger mig att det inte kommer att bli så. Något säger mig att jag kommer må dåligt i hissen när jag är fem minuter sen varje morgon, att jag kommer bete mig precis som när jag var assistent och hämta lunch åt alla som vill ha lunch, trots att jag inte behöver.

Något säger mig också att det inte kommer vara okej om jag inte beter mig som jag förväntas. Om jag åker skateboard inne eller sitter och tittar ut genom fönstret hela dagen. Det är en manssyssla. En åtråvärd manssyssla.

De senaste dagarna har jag likt en galning sökt jobb i Göteborg. Jag fastande främst för Forsman&Bodenfors annons som sa att det nu var 50% svårare att få jobb där. Jag tänker lite på den formuleringen. De måste vara en man som skrivit den. Dels för att de bara är män, men också för att det är för män det numera ska vara svårare att få jobb. För Forsman vill ha en kvinna. Jag hoppas att de vill ha mig. I alla fall. Det blir konstigt med en sån formulering. För det har ju vrait så in i helvete svårt för tjejer att få jobb inom reklambranschen hittills. Berghs utbildar 13 tjejer och 13 killar till kreatörer varje år. Och sen försvinner mystiskt ungefär 75% av de tjejerna. Vips! så är de borta. Det kan ju tyckas lustigt. Rent ut sagt mystiskt. Och ja, det är det, men någonting händer, det är som att de försvinner in i ett svart hål.

Världen hade nog haft svårt för ett kvinnligt geni. För en tjej som lämnade barnen hemma, lade fram olämpliga förslag till de manliga kollegerna och söp sig redlös och kom bakis till jobbet. En kvinna som inte alls betedde sig som hon borde.

Vad jag kan se har  det inte blivit 50% svårare att få jobb på Forsman&Bodenfors, det ser bara roligt ut i rubriken.

Och det är fortfarande 100% svårare för ett kvinnligt geni att ens finnas till.

Kommentera

