PRINCIPELLT BESLUT #1: INTE LIGGA

Jag har aldrig egentligen känt något behov av att förklara mig. Det är som att inte dricka. Man orkar inte förklara sig. Eller man är trött på att förklara sig.

Och egentligen handlar det inte om att inte ligga. Om att inte ha sex. Om att inte knulla (gud jag tycker det är ett fult ord)

För det gör jag ju, när andan faller på. Sen att den inte kanske gör det speciellt ofta är en annan sak. Framför allt så faller den andan inte på när det kommer till människor jag inte känner. Killar jag träffat i några minuter. Eller killar som bjudit mig på ett glas vin.

Det är så många gånger jag önskat att jag vore en av alla de tjejer jag ser på TV som tar kontrollen över sina liv och över sin sexdrift, som inte undertrycker den och som inte gömmer sig. Istället hör jag mig själv tydligt proklamera att jag minsann inte ligger. Att jag inte går hem med någon jag inte känner.

I helgen vad jag i Göteborg, en stad full av killar som olika gånger gett mig förlag på att gå hem, bjudit mig på drinkar, tagit mig på rumpan, viskat saker i öronen. En stad full av killar jag vänligt men bestämt sagt >Tack, men nej tack< till. Det är liksom då, när jag kommer hem, när jag återvänder som jag inser kontrollen som jag själv tagit. Jag har ju alltid aldrig legat för att jag inte varit sugen. Jag har aldrig velat.

Och det känns så tydligt när jag nykter sitter i en soffa i Göteborg och ser hur köttmarknaden breder ut sig, hur raggningsförsöken ballar ut. Hur fyllesms:en skickas. Och jag tänker att jag inte alls är en del av det. Att jag är så totalt utanför allt det där att jag är oantastlig. Jag står på glasberget, men på ett positivt sätt.

Det finns säkert ett helt gäng killar som någon gång skakat på huvudet åt mig, som suckat, ryckt på axlarna och tyckt att jag varit dum i huvudet. Speciellt någon av dem som följt mig hem, och hoppats och sen fått finna sig i att jag somnar med ryggen åt. Men så är det.

Jag är inte ens sugen på att förklara mig, men jag är trött på att få höra >vi kommer ligga< från någon som inte känner mig. Hej! Vet du? Vi kommer inte ligga. Aldrig i hela livet. Jag ligger bara när jag är lite kär.

Kommentera

