JAG HATAR INTE MÄN

Egentligen har jag fortfarande inget behov utav att förklara mig, men kanske att berätta.

Det kommer lite missförstånd på köpet när man skriver om att inte vilja ha sex, om att män måste ta ansvar, om att kvinnor är precis lika smarta som män.

Missförstånd som: att jag är osympatisk, att jag är lesbisk, att jag är rädd, att jag hatar män, att jag spelar roller, att jag skriker för skrikandets skull.

Någonstans kan jag förstå att den bilden sipprar ut. Att det är skönt att tänka så. Att jag inte går hem med random kille för att jag hellre går hem med random tjej. Eller att jag inte är så disträ som jag ibland är, utan att jag är ignorant. Att jag inte vill försöka förstå mig på folk som jag inte känner för att det känns orättvist utan att jag helt enkelt är osympatisk.

Ibland skriker jag för skrikandets skull. Men jag skriker aldrig saker jag inte kan stå för, eller saker jag inte riktigt riktigt tror på.

Om Facebook sparat alla mina status-uppdateringar så finns det bevis på hur jag säger att jag hatar män. Då ljuger jag.

Bland män jag älskar kan ni finna min pappa. Det är den bästa mannen jag vet.

Jag hatar män som inte förstår. Det är de männen jag hatar. Jag hatar männen som raggar och inte ser när jag mår dåligt av det. Jag hatar männen som tar tag om mina höfter och juckar mot mig på dansgolvet. Jag hatar män som skojar om att vi kommer ligga, trots att jag sagt att vi inte alls kommer det. Då går jag bärsärkagång. Det håller inte. Det finns ingenting i mitt lilla, kvinnliga, huvud som förtstår sig på den attityden.

Det äcklar mig med killar som säger att de skulle kunna tänka sig att ligga med mig. Klart om korvspad att de kan tänka sig det. Jag är ju tjej. Och i vissa ögon ser jag nog ganska bra ut också.

Det finns inte en chans i världen att jag någonsin skulle säga till en kille att vi kommer ligga, trots att han tidigare berättat om att han inte vill ligga med någon han inte gillar. Och det, mina små kompisar och fiender, det tycker jag är sympatiskt. Sen kan kåta killar säga vad fan de vill.

Kommentera

