LOVE IS MY DRUG

Igår chattade jag med Sofie, vi gör det ibland, när ingen av oss kan sova, kanske är det för att jorden snurrar så fort, eller för att det snurrar i min skalle. Jag vet inte. Men det är skönt, vi pratar om oviktiga saker som är viktiga för oss. Som drömmarna om våren. Vi frågar oss om det någonsin kommer att bli varmt igen. Eller om vi har fastnat i en mental istid på livstid.

Men trots att det fortfarande är så kallt börjar vårkänslorna liksom sippra ur porerna. Det går liksom inte att hejda. Jag drömmer om söndagspromenader och om att inte göra någonting annat än att bara vara. Som förra våren, då hade jag två månader då jag inte gjorde någonting. Jag bara satt vid mitt köksbord och skrev och skrev och skrev. Det var den bästa tiden i mitt liv. Och sen gick det någon månad och Malin och jag låg i vattnet vid Reimers om kvällarna och drack vin ur plastglas nakna. Det var min bästa tid någonsin.

Jag längtar till sommmaren.

Men det där med kärleken. Det är som ett gift. Susanna och jag pratade om det igår. Att det är så konstigt, hur det kan få hela livet att ta en annan riktning, när man upplevt den där riktiga kärleken blir livet aldrig detsamma. Man slutar andas samtidigt som lungorna är större än någonsin och hjärtat blir så stort att det nästan måste ta sig ur kroppen. Så då går man runt med känslorna utanför kläderna och är mest sårbar i hela världen. Jag vill ha det så. Jag vill ha det så nu. Att någon jag gillar ska gilla mig. Att någon jag är kär i ska bli kär i mig, så kan vi bada nakna vid Reimers och så kan vi skrika tillsammans på balkongen om nätterna, jag kan sitta i fönstret om mornarna i bara tshirt och titta när någon annan lagar frukost.

Kommentera

