ALLA BARA PRATAR ”ÄR DET SANT” OCH ”JAG HAR HÖRT OM DIG”

Det sägs så mycket saker här i världen. Ibland är det ju liksom bara skönt att inte lyssna. Och andra gånger vill man bara lyssnalyssnalyssna. Så är det ju.

Ibland kommer jag på mig själv med att vilja veta vad precis alla tycker och tänker om mig. Och ibland får jag reda på det. Då blir jag ibland alldeles hemskt ledsen och andra gånger blir man alldelesalldeles jätteglad.

Gabriella till exempel tycker att jag är det sötaste som finns, hon fnissar åt att jag städar i klänning och förkläde och i högklackar för hållningen. Men sån är jag.

Sen finns det de som tycker att jag är för svår, att jag inte bjuder till, att jag biter ifrån. Att jag är för sur hela tiden.

Varje dag tänker jag på hur jag uppfattas, jag själv är ju det enda jag har. Så jag tänker mycket på det. Som när jag skulle träffa Katrin Z första gången och titta på kontoret, då hets noppade jag ögonbrynen för att jag hört att hon hatar ansiktshår och sånt. Så istället kom jag dit med svullen panna och bakfylle-ångest.

Det finns andra saker man kan göra, som att niga när man går på bussen, och säga godmorgon i tunnelbanespärren. Sånt gör jag. Och ibland gör jag hoppsasteg när jag går på Katarinavägen. Eller sträcker ut benen när jag cyklar på Folkungagatan. Sånt som gör en lite glad. Och när någon säger lite, så visar jag yttepyttelite med fingrarna framför ögonen. Och byter om till prickiga strumpbyxor när jag springer hem mellan Dovas och skolan.

Jag skulle önska att alla i hela världen tyckte om mig, men jag orkar inte anstränga mig. Allt jag gör ska jag ju göra för att jag vill göra det. Så jag gör så. Beter mig precis som jag vill. Ibland är jag efterhängsen och jobbig och ibland låser jag in mig i min lägenhet och ligger i vardagsrummet på trasmattan och lyssnar på Pavarotti.

Sån är jag.

Kommentera

