ATT VILJA VARA ENSAM

När jag tittar på bilder från de öde husen som jag hittade på landet när jag var där senast har jag ingen lust att bo i Stockholm längre. Jag tänker så ofta på det. Att jag önskar att jag vågade flytta och vågade vara ensam.

Det finns en låt som går ungefär såhär:

”I’m not alone, I’m on my own”

Jag har alltid tyckt att det låter fint, men jag tror att han som skrivit den faktiskt är lite ensam, eller i alla fall var ensam en tid. Och kände sig ensam.

Det var länge så att jag hatade att vara ensam, varje gång jag blev lämnad själv skrev jag långa brev till Vampyren om att han skulle komma hem, bedyrade min kärlek och skrev tårdrypande om hur jag kände och försökte få honom på kom-hem-humör genom att berätta hur lite kläder jag hade på mig vid tillfället. Det fungerade inte. Han åkte Sverige runt, ibland tillsammans med mig och ibland ensam. Och det blev aldrig riktigt okej.

Sen blev jag ensam på riktigt. För det blev för mycket. Jag var så krävande och kvävande att det inte var roligt längre, och det förstår jag, för fy fan för alla som inte klarar sig själva. Jag hatar såna människor. Jag tycker att de är vedervärdiga. Och jag är precis likadan själv.

Nu har det gått en tid och jag tycker att det är skönt att ligga på trasmattan i vardagsrummet på mornarna och fundera. Jag tycker om att det inte är någon annans skor i farstun och jag tycker om att det inte är skäggstrån i handfatet. Men samtidigt hatar jag att båda tandborstarna i badrummet är mina. Och att det bara finns laktosfrimjölk och inte både och för det är bara jag. Och att ingen annan valt detdär diskmedlet som luktar hallon och inte citrus. Det är bara jag och mina rutiner.

Bara jag och skräcken över att vara ensam för evigt.

Kommentera

