HEJ OCH FÖRLÅT

Ibland är man allt bra dum alltså, som när det händer så mycket att man inte hinner eller tänker på att bry sig om någon annan än sig själv. Jag skäms över det nu.

Så jag går tillbaka och tittar på hur det var när jag inte var så egoistisk. Och hoppas att hon tänker på hur mycket jag tycker om henne.

Etthundraåttionio. >Sen var det Mäklarna vetni, skitbra serie, jag är med i den. Jäääävligt roligt.< Han ser ut som en gris. Mannen som sitter i röd kavaj i skinnsoffan. Malin och jag tittar på honom med förakt och jag kan se i hans blick att han mer än gärna velat ligga med henne. Han frågar om vi är syskon. Hans ultimata fantasi är antagligen att ligga med två mörka systrar. Vi är inte systrar.

Tvåhundrafyrtiotvå. Malin och jag har bestämt att om jag måste börja med cellgifter och strålning ska vi inför kameran raka min skalle. Och så ska vi klippa ihop det och så ska det bli en film. Fejkade självmord på Konstfack- släng er i väggen.

Tvåhundranittiofyra. Malin sitter på golvet och bygger. Hon bygger mycket Malin. Jag sitter bredvid och skriver. Så det smattrar. Jag hoppas att alla de kultiverade på hennes målarskola förstår att jag skriver något viktigt. Att jag inte sitter på Facebook och chattar utan att det är något verkligt. Ett testamente. En generationsroman. Det är jag som är geniet.

Fyrahundratolv. Jag vill bli lycklig nu. Åh Malin vad lycklig jag vill bli.

Fyrahundratrettiofyra. Det finns små vittnen om att allt inte är som det ska. Små små saker som berättar att någonting inte fungerar. Det var aldrig någon som ville vara som jag i lågstadiet. Eller i mellanstadiet. Eller i högstadiet. Rachel ville vara lite som jag i gymnasiet. Men mer blev det aldrig. Det är därför jag tycker det är skönt att vara lik någon nu. Det är därför jag kopierar och försöker. Det är därför jag anstränger mig. Och det är därför jag ibland kanske hittar på. För att passa bättre in. För att vara mer lik dig. Förlåt mig Malin.

Femhundranio. Inför Malin skäms jag inte för något. Men jag vaknar och föraktar mig själv varje morgon.


Resten kan ni läsa först den 10de augusti.

One thought on “HEJ OCH FÖRLÅT

Kommentera

