JAG, ERITREA

Det blir lätt fel när ens föräldrar tycker det är roligt med namn och döper en till Martha Grethe Emerentia Leifsdotter Lund.

Martha var ett namn som min mamma egentligen bara tyckte var fint, men sen uppenbarade sig det självklara! min farfars mamma hette det. Vilken jackpot, eller kanske inte, men ja, det var ju trevligt liksom.

Grethe är efter min pappas faster, hon bodde på Kongeligevej i Köpenhamn och hade jättefina glasögon och välmanikyrerade händer.

Emerentia är från Gustav Vasas syster, och Emerentia Krakow som var en superkvinna och som skyddade Sverige mot Danskarna någon gång på 16ootalet.

Leifsdotter är från min pappa, han heter praktiskt nog Leif, och jag är hans dotter, så då blir det Leifsdotter helt enkelt.

Och Lund är min pappas familjenamn. Min mamma hette Buskhagen innan och om ingen annan tar det namnet kommer det försvinna när min mamma och hennes syskon dör. Det tycker jag är lite tråkigt.

Men Emerentia, det är ju det som vållar problemen. Hade jag hetat Martha hade det ju vart enkelt. Någon kanske hade trott att jag hette Märta, men inte mer än så. Men Emerentia. Det blir så enkelt något annat. Esmeralda. Esmeransia. Eller varför inte Eritrea. Dessutom har jag sett att en massa söker på Merentia LL. Men vet ni, det stavas ju Emerentia. Inte Merentia.

Eritrea Leifsdotter Lund.
Energin Leifsdotter Lund.
Emerentia Leifsdotter Lund

Kommentera

