EMERENTIA OCH PORRKRIGET

Det finns en sak jag måste erkänna, något som en herrans massa brukar lyfta på ögonbrynen åt. Nu kommer det: Jag har aldrig sett på porr. Eller nu ljög jag. En gång såg jag en halv minut på en porrfilm, det var precis i inledningen och man hann bara se den lettiska (ja, den var importerad, filmen) tjejens hårfäste, början på peruken och hennes panna. Sen gick jag därifrån. Och en gång när jag kanske var 12 så råkade jag komma in på en porrsida, men jag blev så rädd att jag inte använde den datorn på flera dagar efteråt.

Så, jag känner mig som en rookie i sammanhanget, och vet ni vad, jag är ganska, eller väldigt glad för det. Jag minns hur Rachel och jag tittade äcklat på porrgubbarna på Andralång när vi gick i gymnasiet och hur äckligt jag tyckte att det var med alla strippklubbar och gudvetvad.

Och det var min porrhistoria. Hittills. Idag när Johan Wirfält twittrade om Rasmus Wingårdhs nya porrblogg, tänkte jag, att javarförinte. (Dessutom kände jag nog att jag hade ett gott öga för Rasmus efter att jag var på kalaset för hans klädlinje för NN07.) jag ångrar dendär javarförinte-tanken nu. Herregud. Jag vet inte om jag är irriterad eller bara äcklad eller ja, vad jag nu är. Jag kanske inte är något alls. Och det kanske är det som stör mig allra mest.

Men jag vet att jag tycker att det är läskigt. Objektifieringen. Det underkastande. Och jag tycker det är äckligt med de nakna könen och att de ska ses som inspiration. Till vad? Till drömmar åt någon som inte får det i verkligheten? Eller för killar som vill få dominera sin tjej när han får någon? Eller kanske bara han som gör det hemma också.

Nej, det här blir nog den enda porren jag tittat på. Kalla mig gärna löjlig om ni vill.

Kommentera

