VAD SOM HÄNT HAR HÄNT

Det är liksom lite magiskt att komma hit till landet, det är en helt annan lunk, jag har kopplat in min födelsedagsradio och lyssnar på P3, jag tvingar mamma att sova första natten med mig i det lilla huset och jag äter en mango till frukost och tittar på hur grannen går i sina fula sandaler. Det hade varit skönt att bo ödsligare än såhär, men i jämförelse mot Stockholm är dethär ingenstans. Evigheten kanske man skulle kunna kalla det. Jag skulle vilja bo i Evigheten. En dag, när jag likt min gymnasiebästis Lillemor köper ett hus i Norrland, då ska jag döpa det till Evigheten. Huset Evigheten. Där ska inga lagar finnas och alla ska få sova hur länge de vill. Och så ska alla få saft till frukost och så kan vi plantera sockerdricka i ett träd.

Men det är framtiden.

Nu är nu. Det är lite tråkigt när man tänker efter. Jag smsar Pontus och frågar om han inte vill komma hit. Han vill men kan inte. Han skyller på sitt jobb. Men han har i alla fall ett jobb. Han ska vara lycklig. Vi pratar om andra saker också. Förälskelser och att man aldrig tror på sig själv. Som vanligt.

Det känns lite som att jag rensar när jag är här ute, ingenting spelar sån roll längre. Idag ska jag jobba på gården, jag lär stå i klänning och sälja jordgubbar, jag minns hur jag tyckte det var pinsamt när jag var yngre och någon jag kände, eller kände till kom. En gång, innan Evelina var en av de jag ringer först när något har hänt, kom hon, Maggan, Marie och Emmeli till mig och plockade jordgubbar. Jag minns hur pinsamt jag tyckte det var. Där stod jag, värsta lantisen, med en ful trikåklänning och stövlar. Och där kom de. De snyggaste tvillingarna jag sett. Jenny var nog med också tror jag, men jag minns inte riktigt. Jag har verkligen försökt förtränga detdär tillfället. Mitt största moment av okoolhet.

På tal om Evelina tog hon en sån väldans fin bild på mig på min födelsedag, det är min nya profilbild på Facebook.

Det var en sån fin kväll, jag har världens bästa föräldrar och syster, och min syster har världens bästa kille och jag har världens finaste vänner!

Kommentera

