NO MORE FÖRÄLSKELSER

Det är dags att ta sig i kragen Emerentia. Dags att sluta bli så jävla kär hela tiden. Det tjänar ju ingenting till.

Det tar ett leende och jag är förälskad, det går liksom så fort. Någon knäpper med fingrarna och jag är där på en sekund. Jag hungrar så mycket efter kärlek att det blir till en vana att varannan vecka byta kärleksobjekt.

Jag är alltid förälskad, jag är en hopplös romantiker. Och jag minns att det varit så så länge, jag var förälskad i min kusin Emil och jag var förälskad i Unnis bror Joel och jag var förälskad i Staffan och jag var förälskad i han killen som jobbade på båten ett tag och jag såg en kille en gång på 2ans buss en morgon och jag funderade på honom i två dagar efteråt.

Allt som oftast blir jag avståndsförälskad. Någons kompis bror som jag sett cykla på stan, eller någon i skolan med jättemörka ögon men som jag aldrig ens sagt hej till trots att vi gått ut skolan och gått in i varandra tusen gånger i trapphuset. Eller i en kompis eller kanske i någon jag träffat en gång och som var trevlig. Men sen tar det liksom stopp. Det försvinner där. Tar slut, rinner ut i sanden.

Varför jag tänker på det nu? Jo, för att jag redan hunnit vara förälskad denhär sommaren. Så pass mycket att det kändes som att jag var 14 och inte hade hånglat innan. Och nu sitter jag här och gör ingenting. Jag skriver. Och jag läser mail och brev om att det intressanta inte är männen, utan vad som händer emellan dem, eller att det är en sorglig historia om livet och jakten på att alltid synas och få någon annans bekräftelse. Det står uppmuntrande rader in emellan. Emerentia, du är du. Emerentia, du är bra. Emerentia, du är stark.

Men, så kommer sanningen

JAG ÄR INGENTING UTAN DIG.

One thought on “NO MORE FÖRÄLSKELSER

Kommentera

