HEJ MALIN!

Nu kommer det ett brev till dig här, och du kanske undrar varför jag skriver det här, vi pratar ju om det ofta, du och jag, människor som lever genom sina bloggar och har olika liv i bloggen och i verkligheten. Hursomhelst, så skriver jag det här för att jag vill att hela världen, i alla fall de som läser dethär, ska veta hur mycket jag gillar dig, och hur mycket du betyder mig. Och vad du kommer saknas mig när du åker till Bergen.

Det finns få dagar som jag varit så glad som två dagar. Samtidigt har det varit så att jag har bitit mig i tungan lite, för mitt i alla lycka har jag känt ett stung av något annat. Saknad kanske. Eller bara oro. Vilka de två dagarna är? Jo, den första jag tänker på är när Daniel och du liksom blev ihop på riktigt. Jag var så glad. Så glad att jag ringde Rachel och hon utbrast ”nu kan man ju börja tro på kärleken igen” precis så var det. Samtidigt så tänkte jag. Nej, nu kommer Daniel stjäla en massa tid från mig. Från dig och mig. Den känslan hade jag i några sekunder. Sen försvann den. Och istället infann sig ett leende någonstans i mitt ansikte, antagligen på läpparna. Dag två då? Jo, det är dagen då jag fick reda på att du kom in på dendär konstskolan i Bergen som jag inte har koll på alls. Då föll min värld lite. För tre år är en evighet och jag tänker att allt kanske kan förändras. Vi kan bli andra personer. Träffa nya människor, bestämma något, byta väg, ångra oss, ja, vad som helst. Men samtidigt tänker jag att det är det häftigaste som hänt oss. Vi har båda gjort någonting som vi verkligen velat. Och det tror jag är viktigt. Eller jag vet att det är viktigt.

Förra året när du fyllde år skrev jag en sång i mitt kök till dig, jag minns hur jag satt på bussen och rimmade. MALIN-STALIN. Det slog mig först senare att du är långt mycket bättre än 10000 gånger bättre än Stalin, men du vet hur det är med låtar, man skriver det som låter bäst. Huvudsaken är ju att det gick fram hur mycket jag gillar dig. Och vad du betyder för mig.

Vissa dagar tänker jag på den dagen i Lidköping när jag träffade dig först. Jag minns min gröna luvtröja och mina svarta manschester-jeans och jag minns hur jag kippade efter andan när jag såg dig. Och jag minns hur vi fnissade och hur mycket kaffe vi drack och jag minns hur vi chattade på MSN och att du kallades för Hiroshima. Och jag minns att jag i hemlighet började kalla mig för Nagasaki, trots att jag inte var i närheten av att vara ett bombnedslag. Och så tänkte jag på kvällen när vi möttes och gick på Sverrirs födelsedagskalas. Jag minns hur jag då ångrade att vi inte bestämt oss för att träffas innan. Och jag minns en lunch vi tog och hur jag kände att jag kunde prata med dig om allt. Och att jag ville att det aldrig skulle förändras. Jag minns att jag tyckte att du lite såg ut som en katt och att det var vackert. Och jag minns hur vi satt mitt i natten utanför stugan och tittade på stjärnorna och han Lasse, du vet, var med också. Och vi spelade Maffia.

Det har gått ett tag nu, snart två år, två år av dagar som gått då jag aldrig, inte för en dag, inte tänkt på dig, tänkt att jag ska ringa, ringt och sen efteråt suckat lite och tänkt att jag har sån tur.

Av hela mitt hjärta och hela min kropp, och blod, och stoftet inuti mig önskar jag att vi kommer sitta under en filt så många fler gånger i våra liv och lösa korsord, spela kort, eller utmana varandra på Bejeweled att det inte finns dagar att räkna. Biljonerstriljoner eller något sånt kanske. Jag vet inte riktigt. Men jag vet att det inte blev någon sång. Det blev dethär. Ett brev om dig. Till dig. Från mig. Grattis på födelsedagen!

Och sist, en sak jag skrev till någon annan en gång, men som jag önskar var till dig.
From the beginning, towards the hopefully never coming end.

One thought on “HEJ MALIN!

  1. Pingback: NYÅRSKALENDERN LUCKA 3: BERÄTTA OM DIN BÄSTA VÄN «

Kommentera

