!SIENTATE!

Sätt dig ner. Sätt dig ner här på pallen. Och se ut över det som inte du äger, det som inte äger dig, det som inte äger någon. Ingen som äger dig. Det är ingen som äger det. Ingen äger mig. Mig äger ingen.

Det finns 1000 historier som jag påbörjat, 500 noveller jag skrivit en första mening ur. 670 Word-dokument som jag börjat med en stulen mening, ett stulet ord. En lånad fras. Ett överhört uttryck.

När jag ska visa Magnus hur jag vill ha bokomslaget tar jag med mig två böcker, en av Kerstin Thorvall och en av Tove Jansson.

När jag ska gå och klippa mig visar jag en bild av någon i en simpel, rak frisyr men med ett fint leende. Egentligen är det leendet jag vill ha. Inte frisyren.

Jag tar på mig min mammas klänning och ett par billiga skor. Jag dricker pastisse och ler. Jag blir kindpussad och jag ler igen. Någon håller om mig. Och jag ler igen. Det har blåst hela dagen och mitt hår har aldrig varit så rufsigt innan. Jag tänker att jag ser ut som min mamma.

För några dagar sen skrev jag en novell. Två personer har fått läsa den. Tre. Liza, Mary och John. Det är en salig blandning människor, en politiker, en fotograf och en ljudproducent. Jag tänker att det speglar mitt liv. Den saliga blandningen.

Min syster är i Nice, min pappa i Göteborg, min mamma på Tjörn och jag snart i Stockholm, sen; Världen. Jag gör det jag vill göra för att jag kan.

Sätt dig ner. Sätt dig ner här på pallen. Och se ut över det som inte du äger, det som inte äger dig, det som inte äger någon. Ingen som äger dig. Det är ingen som äger det. Ingen äger mig. Mig äger ingen.

2 thoughts on “!SIENTATE!

  1. Hej -jag arbetar inatt på en kirurgavdelning i Trollhättan. Språkade med min sjuksköterskeelev. Han har en liten dotter som heter Alva EMERENTIA. Varför -sa jag. För att min frus farmors mor hette så.
    Tänkte att detta kunde bidraga till att du känner dig mindre allena….
    Med vänlig häsning, eva karesund.

    • Tack! Nu börjar jag väl komma underfund med namnet, och det är ju ganska roligt att vara nästan ensam om det! Men tack!

Kommentera

