17-28

Sjutton. Hotellkorridoren luktar rockstjärneliv och fylla. Jag smyger ner till mitt eget rum, och möts av doften av 20åriga kroppar som varit ute för länge. Ingen rör sig och luften är så kvav att den står stilla. Utanför börjar de packa ihop festivalen och jag svär att detta är sista gången. Sista gången jag inte minns vad som hände dagen innan, och sista gången jag glömmer mina kläder på ett hotellrum.

Arton. Erik säger att jag har gett upp mig själv igen. Hans ögon penetrerar sig in i min själ och han stryker med handen över sitt korta skägg. Jag vet inte vad jag ska försvara mig med. Jag citerar Chrille och säger att jag vill anpassa mig och att det är vackert att älska en annan människa så mycket att man kan ge den vad som helst. Erik fnyser.

Nitton. Vi ska skaffa barn. Vi ska döpa det till ett konstigt namn och se hur det växer upp och blir ett alldeles för intelligent litet liv. Vi ska se på vårt barn, njuta och ta på det glasögon och Nudie-jeans. Du frågar mig om vårt barn kommer bli mobbat och konstigt. Jag svarar att det tror jag nog. Det lär bli som oss. Allergiska och lite svårmodiga. Med en touch av norden.

Tjugo. Jag undrar om vi kommer att kunna skydda det lilla livet från allt ont. Och hur vi gör om vi misslyckas.
>Kings of Leon- Knocked Up

Tjugotvå.                Det snöar på Folkungagatan. Termometern visar -1,5 grader och om jag sitter på stolen närmast fönstret känner jag hur hårstråna i nacken reser sig när kylan tränger på.

Tjugotre. Varje dag SMSar Sandra och jag varandra. Och bedyrar våra storheter. De bästa tjejerna i världen. När ljuset försvunnit på kvällen somnar vi i varsin säng och jag undrar om vi talat sanning. Om det verkligen inte finns någon bättre.

Tjugofyra. Det verkar kunna vara så att det är en seger att återvända hem över jul. Det verkar som att det är just i den sekunden man vänder hem. Andas in den gamla, välbekanta doften och känner segern. Segern om att man inte har fastnat där. På spårvagnen står en kille som började plocka ögonbrynen när vi gick i sexan. Johan Hedberg. Han har en dyr jacka. Och han ser på mig när jag gå förbi. Jag anar hur han fnyser. Men så tänker jag på segern i att återvända. Han har inget att återvända till för han har ingenting att åka ifrån. Jag avundas honom inte utan står rakryggad kvar. Fimpar cigaretten med foten och stiger på spårvagnen. Som en tunnelbana, fast ovan jord.

Tjugofem. Din mamma frågar varför jag inte kommer hem till dem. När jag kommer är du tyst och sen skriker du åt mig när vi går hem. Jag stannar. Flashback. Det är som en favorit i repris. En annan stad. Ett annat liv. Samma innehåll. Jag tar upp en sten från marken. Kramar den hårt i handen och berättar inte om den för någon. Den stenen döps till Tage och är mitt alterego. Mitt manliga. Egoistiska. Alterego. Tage är allt jag någonsin velat vara. Man.

Tjugosex. Jul i Göteborg. Det finns ingenting annat här än fisk och minnen om gamla fyllor. Klara skrattar och kramar mig. Säger att det är skönt att jag är hemma. Jag längtar redan bort. Johan köper dyra öl, trots att han inte längre är rockstjärna utan har en fiskbil. Det blir aldrig som man tänkt sig. Jag bor i Stockholm med en berömd sångare nu.

Tjugosju. Det handlar inte om att skriva så att någon annan fattar säger jag till dig. Du fnyser igen. Jag försöker le bort det. Du fnyser hårdare och jag går och lägger mig på golvet.

Tjugoåtta. På en madrass i en skrubb på 24kvadrat. Jag vaknar upp bredvid en gipskanin. SMSet från gårdagen bevittnar att han heter Bertil och att jag tagit med honom hem från Södra Teatern. Jag skrattar tyst för mig själv, stryker den kalla kroppen och somnar om. Du vaknar och skrattar. Högt. Du är fortfarande full. Står och river i klädhögen och säger. Den här högen är ren. Den ska bara torka först förklarar du.

GILLA!

One thought on “17-28

Kommentera

