MIG ÄGER INGEN, KOMPISAR, DET ÄR DAGS ATT RÖSTA

Idag är det val i Sverige, jag är i USA, landet som valt en president som är svart och dessutom heter Hussein i andra namn. Under ganska många år har jag hatat USA, ivinnerligt och mycket och starkt och allt detdär, men vips! så kom Obama och då började jag gilla landet, så till den milda grad att jag nu bor här.

I alla fall, det är val, hade jag varit hemma hade jag tagit på mig min finaste höstklänning, snörat mina klackskor och sen gått till min vallokal och röstat, sen hade jag haft valvaka och suttit hemma och bitit på naglarna. Jag hade ringt min pappa om jag inte var i Göteborg och han hade hummat något om resultatet och så hade jag gått tillbaka till mina vänner och hållt tummarna.

Den här valdagen ser lite annorlunda ut, dels för att jag inte är i Sverige, men också för att det är en väldigt annorlunda val. Vi kan för första gången få ett åtta årigt styre av det blå blocket, eller så blir det bara en parentes. Eller så kommer SverigeDemokraterna in i riksdagen, och det är inte direkt svårt för dem just nu, det krävs fyra (4)% eller så krävs det bara tolv (12)% i en valkrets, nere i Karlskoga är det inte speciellt mycket. Inte i Landskrona eller resten av Skåne heller för den delen.

Jag önskar så att jag var i Sverige nu och kunde sitta hemma i soffan och verkligen känna att jag är mitt upp i det. Det är jag inte, men jag har gjort det jag har kunnat. Jag har pratat för det parti jag röstat på och jag har jobbat för att det ska bli så bra som möjligt.

Men framför allt har jag röstat på något annat än SverigeDemokraterna. Och det är idag det allra viktigaste. Att man röstar. Att man äger sin egen röst. Att man är sin egen röst.

Klara och jag ska starta vår valvaka om lite mer än en timme, då börjar SVT sända live på webben, då kommer vi twittra, skrika, blogga och kanske förfäras.

PS ingen som har klippet med Wille och Andres? Vi vill ju så gärna se det!!

Kommentera

