Hej Ensamheten!

En gång sa jag att jag gärna velat bo i ett hus, kanske ett ruckel, och att jag skulle döpa det till Evigheten. För det vore så fint att bo i evigheten. Jag tänker på den ganska ofta, evigheten. Mest för att jag vill bli kär i någon in till tidens ände, in till evigheten. Det tycker jag vore något hemskt fint.

Idag har jag tänkt på ensamheten. Egentligen vet vi idag nog inte vad ensamhet är riktigt, jag vet att Gunnar på trappa vet vad ensamhet är, för han har gjort nästan allt själv en lång, lång tid. Men jag, 23 år och numera bosatt i New York. Vet jag verkligen vad ensamhet är? Kanske, kanske inte. Älskar, älskar inte. Jag tycker om att vara själv. Det gör mig lite stolt, för jag har varit så rädd att jag inte gillat det, jag har oroat mig över att jag inte skulle kunna vara ensam.

Jag har en vän som jag håller högt, han heter Jonas, han brukar servera mig glass och så brukar jag sitta tyst ibland och ibland brukar jag prata. Det spelar inte så stor roll. Jonas frågade mig hur ofta jag umgås med en och samma person länge. Jag hade inget bra svar på den frågan. För jag umgås inte alltid så mycket, eller jo, det gör jag. Men så satt jag och tänkte idag när ag läste CarlJohan De Geer att jag är med mig själv, och att jag gillar det. Jag gillar natten. Jag gillar att invänta natten ensam. Med mig själv som sällskap. Jag gillar att gå på barer ensam och jag gillar att inte behöva prata med någon. Jag gillar att prata för mig själv, för det är skönt att prata med någon smart, och jag gillar att filosofera över livet och över det som kanske kommer sen.

Men det vore ju fint att dela ensamheten med. Ibland i alla fall.

2 thoughts on “Hej Ensamheten!

Kommentera

