DAGISSKRÄCKEN

De mornar jag tar spårvagnen till jobbet går jag förbi ett dagis. Och varje gång isar sig blodet i mina ådror.
Jag gick aldrig på dagis, och det finns inget hat gentemot barnomsorgen idag egentligen, inget principiellt, jag kommer lämna mina barn på dagis, förlåt, förskola, och jag föraktar inte de som gör det idag. Nu vet ni det. Men trots det isar sig blodet.
För jag minns de gångerna jag var i förskolan, eller med vänner på dagis, eller hos deras dagmammor. Jag minns hur alla barnen sprang runt i mockasiner och sockiplast och väsnades. Bråkade om mössor i kapprummet, hade kapplöpning till toaletterna och de som hade mockasiner glas sista biten och vann därför första toalettbesöket och resten fick stå i polotröja med overallnederdelen hängande kring benen och vänta på att förstaplatsen avslutar sitt toalettbesök.
Jag minns hur det hälldes ut LEGO mot platsmattegolvet och hur det lät över hela dagiset av ett högt sorl när platsbitarna gled ut över golvet.
Jag minns också de snoriga näsorna och tungorna som slickade i sig snoret direkt från källan så att säga. Och fröknarna som slutat torka för att alla ändå hade ränder i armvecken.
En dag fick jag följa med Madeleine till hennes dagis, vi var aldrig uppe så tidigt hemma hos oss och mamma glömde ta på mig trosor. Så där var jag, troslös på ett dagis med snoriga ungar. Och var skräckslagen över att någon av de oberäkneliga LEGO-lekande barnen skulle rycka upp min kjol och se att den nya tjejen inte använde trosor.

Det tänker jag på när jag går förbi dagiset på min gata, hur jag i panik insåg att dagis inte var i närheten av hur det var hemma hos mig. Att dagis inte var lika roligt som det verkade när någon på gatan berättade om det.
Det blir nog min kille som får stå för inskolning och det.

Kommentera

