BREDBENT JEANSJOURNALISTIK

Bruce kommer till Ullevi, det känns bra, jag vill gå, jag vill se Bruce, men det är ju också honom jag vill se och inte Ullevi fullt med Göteborgare i jeans. Det är inte Ullevi-patriotismens-upplevelsen jag är ute efter, utan Bruce, det är skillnad på de två, tro det eller ej.

Det har känt tråkigt ganska länge, musikjournalistiken som bredbent poserar på sina byline-bilder, som skriver om sin kärlek till andra män de helst av allt skulle vilja vara själva så onyanserat att det inte spelar någon roll hur tråkig och omotiverad artisten i sig är.

Så låt mig undslippa det nu, låt mig slippa kavajklädda jeansgubbar som har handen i fickan och har lätt böjda knän för att få gung.

Frågan är om musik alltid är bäst i Göteborg, om den alltid är bäst på Ullevi, eller om den helt enkelt bara är bäst när den är bäst, oavsett var, hur eller när. Om Ullevi är bäst för dig för att du är född här och din största idol står på din hemmascen, inte sin. För Håkan Hellström hemma, det kan jag förstå, där står han revanschsugen och med gamla vänner i publiken, men att hävda att en konsert på Ullevi är mer speciellt än en konsert någon annanstans, någon annan stor arena, det undrar jag nog om det stämmer…

Kommentera

