ÄCKLIG MAT ÄR DET VÄRSTA JAG VET

Någon minut efter att jag kom til jobbet idag insåg jag att jag glömt borsta håret, det sög till i magen. Och sen slog förvåningen mig som en lavett i ansiktet. Suget berodde på oron som slog sig ner i kroppen och förvåning var just över att denna oro infann sig. Det är ju otroligt löjligt att jag kan känna såna tunga stygn av besvikelse över att ha missat en sån sak. Och hur jag snabbt som attan knyter ihop det med annat, som om att dagen inte kommer gå bra bara för att jag inte borstat håret på morgonen.

Det liknar känslan när jag äter mat jag inte gillar, eller mat som jag inte vill ha eller bara dålig eller fel mat. Då går, självklart, middagen åt fanders, men också ganska mycket annat under de kommande timmarna. Restauranger som inte gör bra mat får mig så irriterad att jag känner igen mig i Beate Grimsruds En Dåre Fri som jag läser nu om en psykotisk kvinna med aggressionsproblem.

Därför äter jag nästan aldrig lunch ute längre, för att slippa bli besviken. Och slippa låta besvikelsen lägga sig som en tråkig och nerkissad heltäckningsmatta över hela mig och sällskapet och resten av dagen.

Därför blir jag också väldigt glad när jag ser att ni googlat Dalla Nonna, vars lunchmeny är rent ut sagt vedervädrig, speciellt tomat-risotton, den smakar skolmatsal och sura tomater. Ni ska hålla er därifrån helt enkelt.
Och Ma Cousines fisksoppa är lika hemsk den. Så ät inte den heller.

Summasumarum, småsaker kan få hela rytmen av dagen att rubbas. Jag vill ha saker gjorda på ett visst sätt, jag vill att jag själv gör saker på det sätt jag själv bestämt. Andra är ju ganska svåra att påverka.
Tack för mig.

Kommentera

