NYÅRSKALENDERN LUCKA 1: BERÄTTA OM DIG SJÄLV

Jag vet att jag är lite sen och att det kanske inte blir roligt alls, men jag tänkte att det var bra att göra det här i alla fall, så jag börjar nu och gör två idag och så är jag klar på nyårsafton istället, en nyårskalender, precis som det fanns när 1999 blev 2000, om ni minns!
1. Berätta om dig själv.


I somras var det 24 år sen jag föddes, nästan ett kvarts sekel sen, det är otroligt hur gammal männskan blir tänkte jag inte högt, men nästan, för mig själv när jag såg mig i spegeln den morgonen. Den morgonen vaknade jag på landet, i en stålsäng som är alldeles för bred när en är nyförälskad. Love och jag hade nästan precis träffats då, och vi gjorde inte så mycket annat än att cykla till butiken, köpa glass, cykla hem igen, fiska och läsa. Det sammanfattar nog vardagen rätt väl tänker jag, förutom att jag inte fiskar så mycket till vardags, utan kanske skriver mer.
Jag har alldeles mörkt hår som jag ofta fascineras av, det verkar andra göra också och skriver ett helt gäng olika nationaliteter i pannan på mig innan jag får orden ur munnen och förklara att det enda andra landet jag har i mig är Danmark. Då säger ofta ingen något mer och det blir tyst.
Om dagarna jobbar jag som copywriter och om kvällarna kommer jag hem, bakar lite och läser lite mer, vi har slängt ut TV:n för att umgås mer, men mest pillar vi med egna saker, som musik eller skriver eller läser eller jobbar. Jag jobbar ganska mycket, mest för att jag älskar det, och ganska mycket för att det ju faktiskt behövs eftersom en ska leva. Hade jag kunnat hade jag nog jobbat hemifrån jämt och bara strosat, eller kanske läst intressanta kurser på universitet hela livet, som Mumin-kursen eller bara vanlig hederlig Litteraturhistoria.
Egentligen gillar jag nagellack, men jag tycker att mina fingrar ser tjocka ut när naglarna är målade så jag knipsar av naglarna istället. Min pappa säger att jag har farmors fingrar, men det tror jag inte riktigt på.
Varje dag tänker jag om-om-om, det är en dålig sak, det går liksom runt i mig, jag förbereder och ser katastrofen, men undviker den. Men det betyder också att jag drömmer ganska mycket så det gör mig ganska gott att finurla på vad som hade hänt om jag gjort si eller så.
Nu ska jag ta en knäckemacka, det är mitt bästa bröd, trots att det inte gör sig så bra till frukost på sängen. Nedan ser ni ett av livets mer tveksamma tillfällen, just då: mycket nöjd med mig själv, men kompisar, det hade jag inte. 

Kommentera

