NYÅRSKALENDERN LUCKA 5: BERÄTTA OM VEM DU VAR FÖR ETT ÅR SEDAN

5. Berätta om vem du var för ett år sedan. 


För ett år sen var jag i New York, jag gick avenyerna upp och avenyerna ner och varje dag chattade, mailade och ringde jag min kompis Martin, jag tog an traditionen dit jag kom och drack tequila i tjocka glas och hoppade in i taxin innan jag sa vart jag skulle, för det gjorde en riktig New Yorker, hade jag hört.
Sen kom jag hem. Jag packade aldrig upp helt, det blev kallt och jag låg under täcket hemma på Folkungagatan och var sjuk, gång efter gång blev jag sjuk och det verkade aldrig gå över jag följde BigBrother 24sju och när jag inte gjorde det låg jag på soffan, pratade med Hedda som antingen låg i andra änden av soffan eller på sängen och så skrev jag. Jag skrev och skrev och skrev. Jag såg mig själv sitta framför fönstret i köket och skriva milslånga meningar om ingenting och jag skrev ut dem, gick på förlagsmöte och försökte förmedla bilden av mig själv, jag tänkte kanske att jag egentligen bodde någon annanstans, någonstans där det var mer romantiskt att gå i basker och mockakavaj och blommiga klänningar. Framför allt funderade jag timslångt och dygnslångt över vem jag ville att andra skulle tycka att jag var. 
Sen blev det vår. Jag tror att jag någonstans var lite olycklig den där perioden, jag hade inget fast jobb utan frilansade och jag hörde korparna bakom ryggen kraxa om att jag inte var bra nog. Så jag sökte inga jobb, jag varken vågade eller orkade och istället hade jag så roligt som det bara gick på de jobben jag hade och trivdes med. Det handlade nog mer om vad jag trodde att alla andra sa och tänkte än vad som egentligen var verkligt och sant. Att frilansa är perfekt. Jag älskar det. Jag var bara orolig för hur det uppfattades.
I övrigt var jag lika mörkhårig och hade samma kappa, inte samma skor och eftersom det var kallare hade jag fler lager kläder på mig. Jag åt mer misosoppa och makaroner med ketchup.

Kommentera

