SE MIG FÖR HÄR ÄR JAG

Att bli sedd, men kanske framför allt: hörd.
David citerade Hjalmar Söderberg härom dagen, Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Det är ur Doktor Glas och jag har funderat över det ett slag. Jag hoppas att jag alltid kommer att se mina barn, och andras barn och andra vuxna. Att jag tittar upp och orkar fråga, att ingen runt mig måste famla i någon slags ovisshet bara för att jag inte har tid.
Att jag inte ska vara rädd för att höra svaret när någon sorgsen öppnar sig och därför avstår att fråga utan bry mig så mycket som det bara går.

Det är så många som säger att jag inte ska bry mig, att jag inte ska tänka så mycket, att det bara är att gå hem och sen vara hemma och göra roliga saker, de säger åt mig att inte engagera mig, att det inte spelar någon roll utan att det bara sliter ut mig. Jag tittar frågande på dem, för jag förstår faktiskt inte. Hur ska jag inte kunna bry mig? Hur ska jag inte tänka på framtiden, hur ska jag inte oroa mig eller våndas? Och hur ska jag kunna se mellan fingrarna när saker faktiskt inte står alls bra till? Jag fungerar inte så, det är inte jag. Jag kan inte koppla bort att ingen på riktigt frågar hur det är, att det inte finns någon som tar hand om miljön, att ingen ser till så att alla mår bra. Samtidigt så gör jag det ju inte själv. Och kanske är det där det ligger, att jag inte tar mitt eget ansvar, utan istället skyller på min ålder, ork, erfarenhet och bristen av uppskattning.
Hur ska jag inte bry mig? Hur ska jag klara av att inte irriteras eller agiteras eller känna hopplösheten? Ja, hur ska jag tvinga mig själv från att inte må som jag gör egentligen?
Aja, allt detta: sekundärt. Nu ska jag jobba. Skriva copy och dricka te.
Hejdå bloggen, ses sen.

Kommentera

