EMERENTIA OM TONALITET OCH EN ÖVNING

Så, nu lite om: reklam!
Jag tänker att jag ska skriva lite mer om att skriva, mest för att det är skönt+ att det kanske positionerar mig själv och mitt eget varumärke (vi har ju pratat om det innan kompisar, ni minns väl?).

Så, tonalitet, eller tone of voice som de som är lite häftigare säger, jag säger hellre tonalitet, jag tycker det låter finare, och det passar mina, nästan alltid, svenska kunder bättre.
I alla fall, tonalitet. Jag har ju redan gjort något slags anslag i tonen här, det är ganska pratigt och jag valde tonalitet istället för tone of voice, det slår an tonen. Jag väljer svenska istället för engelska, jag skulle säga att jag väljer att låta hemtrevlig istället för business-proffsig. De första ordet i en mening eller stycke kan ibland slå an en massa, hur en skriver hej i ett mail, vilken synonym använder du? I förra veckan satt jag och skrev tonalitets riktlinjer för några kunder och just inledningen är så förbenat viktig! Hej, hallå, morsning korsning! eller God dag, ger ju helt olika känslor. Från standard tråkigt/vanligt/bekvämt till morsning korsning!-hälsningen som ju låter helt galet positiv och nästan lite väl mycket scouterna.
Jag enades med mig själv om ett standard >hej<, dels för att inte chocka kunden, men inte heller skänka själva produkten några oanade färdigheter. Att inleda med morsning korsning! Hade antagligen gett produkten egenskaper liknande MacGyver eller Hajk-gubben. Tjabba tjena kändes inte heller som det smartaste i det läget min kund var.
Orden säger så mycket om vem eller vad det är du säljer, eller köper, eller vill vara. Att byta kompis mot vän eller kamrat ger något och att konsekvent använda sig av stajl och sajt istället för style och site, ger något annat.
Och ja, det känns ibland löjligt att skriva ner femton olika versioner på ordet >hej<, men ibland är det nödvändigt, och det är precis lika viktigt som AD:ns val av manér och känsla. De hänger liksom ihop. (Vilket kanske låter självklart, men det är nog innan du anar hur ofta du själv tänker >ahmen, välj bara en färg!< eller får höra >skriv ba nåt<)
Det om det känner jag, jag tror att ni fattat och att jag fått skriva av mig. Det är helt enkelt viktigt att väga orden, att välja rätt och tänka igenom. Kanske bara skriva från hjärtat, som ju visserligen är tusan så svårt, men ändå. Eller så är det att skriva ur hjärnan, oavsett vad, se till så att det passar.

Nu till övningen. Tillsammans med Gottfried som är lärare på Berghs satte jag ihop den här en gång för ungefär ett år sen. Det är ganska enkelt, men lite roligt test på sinnesstämning och påverkan.
Välj en skiva med cirkus tio spår. (Jag valde Eric Enokssons Farväl Falkenberg-album)
Nu ska du sätta dig ner med pennan eller datorn (viktigaste här är att du tar det som är mest bekvämt. Jag valde datorn)
Antingen lyssnar du i hörlurar (det föredrar jag) eller så har du bra högtalare, men inget annat runt dig om stör.
Och i samma sekund som du sätter på skivan börjar du skriva. Det är helt enkelt nu som du skriver ur hjärtat eller ur hjärnan, jag vill att du skriver hela låten igenom, och när den tar slut, direkt börjar på låt och text två. Och så fortsätter du så tills hela skivan är slut.
Nu har du tio (eller fler om skivan var längre) antagligen rätt olika texter, men som ändå binds samman.
Du får rättstava, men inte ändra, det är viktigt!
Och begrunda. Fundera lite på hur det kändes och hur musiken styrde det du skrev, eller hur hjärnan styrde hur du uppfattade musiken.
Klar!
Mitt exempel hittar du här.
Lycka till!

One thought on “EMERENTIA OM TONALITET OCH EN ÖVNING

Kommentera

