GÖTEBORG PLEASE STOP

Hej okej, nu säger jag det här.
Elin Grelsson uppmärksammade det jag redan visste, att Göteborg nonstop blivit nominerad till Göteborgspriset, Nöjesguidens årssammanfattning.
Jag satte i halsen när jag fick det berättat för mig. Tillsammans med några andra förfasades jag och idag har fler reagerat.
Jag tycker att det är tråkigt att en tidning som Nöjesguiden som nu enligt Margret Atladottir ska vara feministisk tycker att det är okej att nominera någon som Marcus Persson till ett pris.
Marcus Persson har genom åren skrivit för att provocera, han har skrivit om svartklubbar i Göteborg, trots att de bett honom att inte göra det, för att slippa få polisen på sig. Han har fortsatt. Han har skrivit om Anna Flytström som Jerry Bomans flickvän och inte den egna personen hon är. Han har recenserat Elin Grelssons bok utan att ha läst den. Han hörde också av sig till Rasmus Blom som var redaktör på Nöjesguiden när jag jobbade där och beklagade sig för att jag skrev ett svar på tal. Han har skrivit om tjejer som spelar skivor som fittstim och har har argumenterat för att tjejer inte är lika bra dj’s och sen inte velat komma när det väl bjöds upp till debatt.
Marcus Persson är en person som skriver kvinnoförnedrande varje dag. Och han nomineras till ett läspris i en feministisk tidning.
När jag började på Nöjesguiden flyttades min blogg över dit för att Nöjesguiden skulle få klick i och med DJ-debatten som var igång just då. Rasmus Blom uppmanade mig och jag fortsatte, men när Marcus Persson senare kom och klagade, så var det viktigare att hålla Marcus Persson om ryggen än mig. Rasmus Blom censurerade min text och bad mig ta bort den. Något jag gjorde och nu ångrar. Jag ångrar att jag böjde mig, men också att jag inte reagerade mer över det, över att en mans känslor spelade större roll än vad mina gjorde.

Marcus Persson skriver om kvinnor som fittstim. Han skriver om böcker han inte läst.
Marcus Persson blir nominerad till ett läspris.
Marcus Persson blir nominerad av en feministisk tidning för det han skriver.

EDIT: jag skrev först att Marcus Persson betedde sig illa på krogen, jag tog bort det för att kritiken främst var kring hans nominering till Nöjesguidenpriset, och inte mot honom som krogperson, även om jag tycker att det egentligen spelar in, då nomineringen nämner honom som person.  Det fanns ingen tanke på att mörka det jag skrivit utan att renodla. Nu vet ni.

19 thoughts on “GÖTEBORG PLEASE STOP

  1. Det är skandal. Håller med, det värsta är att han spärrar folk så att man inte kan lämna kommentarer om man har annan åsikt. Lägg inte för mycket tid & kraft på denne svårt alkoholiserade kvinnohatare nu utan skit i honom. Han kan få bjäbba bäst han vill.

  2. Snälla nån då..håller du fortfarande på.. Finns det någon som gjort så mycket för att lyfta fram kvinnor – etablerade som oetablerade – i rampljuset som Göteborg nonstop? Både som skribenter och i kulturlivet? Vad har t.ex du gjort förutom att KALLA dig feminist?
    Kan du inte bara svälja din bitterhet över att inte klara av jobbet?
    Att Rasmus plockade bort ditt smaklösa personangrepp var ett helt redaktionellt beslut.

    Ang svartklubbar pratar du i nattmössan.

    Du får för övrigt gärna lägga ut texten på vilket sätt jag skriver ”kvinnoförnedrande varje dag”.

    • Gbg nonstop har alltid gjort sitt bästa för att sätta de arrangörer som inte har tillstånd i skiten genom att drygt skriva svartklubb med stora bokstäver, svamla om saknade F-skattesedlar och rent allmänt visa stor respektlöshet mot dem som försöker anordna div tillställningar. Allt för att höja sig själv och den sida han skriver för. Sen går det ju heller inte föra en dialog med honom på tex hans egna sida eftersom han ändå i slutändan redigerar, tar bort och vinkar allt till sin fördel.

    • Man behöver inte ens gå så långt att säga att du inte borde få ett pris för att du är chauvinist. Det räcker med att Göteborg Non Stop är en fånig skitsida som förstör svartklubbar för att få läsare och träffar.

      Du frågar varför hon fortfarande ”håller på”. Samtidigt undrar Göteborgare varför DU fortfarande håller på. Fast med din hemsida.

      • Du är såvitt jag vet Stockholmare, läser inte regelbundet Göteborg nonstop, känner inte mig, kan inte uttala dig över huruvida jag är chauvinist utan bör helt sonika bara hålla käften.

    • Jag är född och uppvuxen i Göteborg, flyttade till Stockholm i somras. Det enda du har rätt i är att jag inte läser Göteborg Non-Stop. För att den är ett skämt.

  3. Pingback: Vansinnets historia « Göteborg Nonstop

  4. Marcus levererar käftsmällar till de som behöver käftsmällar. Han skriver på sitt vis och alla behöver inte gilla det. Såsom man inte behöver gilla det du skriver.

  5. Goddag igen: Med tanke på att du sprider privat dynga om mig på facebook utan någon som helst verklighetsförankring, och bland annat försäker drar i Raquel K i sammanhanget kan jag ju tala om för dig att det förmodligen finns väldigt många sidor av saken. Jag har skickat ett mejl till henne och frågat och bett henne klargöra på vilket sätt jag skulle behandlat henne illa. Nån dum sak kan möjligen ha flugit ur munnen kanske – det var ömsesidigt – men att från detta dra slutsatsen att jag systematiskt skulle bete mig illa mot kvinnor är rent ut sagt för jävligt.

    Har jag varit full nån gång på krogen? Ja, säkert.. Har jag någon gång retat upp någon på krogen – både män och kvinnor? Troligen.
    Är jag ett kvinnoförnedrande svin? Rent ut sagt åtalbara påståenden utan sans!

    • ja för sexuellt ofredande är ju fritt från åtal…. och ja, jag syftar på evelina h’s status.

      • Fast det finns mycket som inte skrivs ut där, tro mig. Hör av dig via mejl istället om du är intresserad av det närmare. Eller ännu hellre, ring. Folk tenderar att vara mindre sekteristiska när de behöver ta det face to face.

  6. Pingback: top 100 | Lesvosnews.net

  7. Känns som han Markus försöker få uppmärksamhet ofta… för att dra ögonen till sin blogg… det får han väl nu. Tror ingen tar hans blogg på allvar, vet ingen som läser den, vet inte ens någon som känner honom.

  8. Jag blir ärligt talat djupt deprimerad över att se hur konstfackade bitterfitter nazistar sönder precis vad eller vem som helst bara för att få lite jävla billig uppmärksamhet. Det finns flera än 1 sätt att prostituera sig, det här måste ju vara en solklar avart. Nej, jag hatar inte kvinnor.
    Jag hatar din banala, bittra barnsliga skit. Det är antagligen lika bra att skriva ut det då du förmodligen inte har analysförmåga nog för att med instruktion montera en IKEA-hylla.

    Vad har den här skiten till att börja med överhuvudtaget att göra med feminism? Är du verkligen så naiv?

  9. Du får mig att skämmas för att vara feminist. Och kvinna. Ja, till och med människa faktiskt.

    Usch.

  10. krävs visst en del skinn på näsan för att börja plöja i göteborgs renodlade mans- och daddy’s girls- kultur-och klubbliv. krävs tydligen en stockholmare.

    varför i fanskapet skulle en skämmas över att vara människa efter att ha läst det här? jag blev glad över att någon faktiskt försöker göra något för att strypa tillflödet utav män på prispallar de inte förtjänar att stå på. eller för att belysa hur manliga journalister snickrar på sin egen piedestal genom att vara skenfeminister, ”faktiskt vågar tycka något till skillnad från PK-packet” eller bara är dumma i huvudet

  11. Skinn på näsan? Stockholmare? göteborgs renodlade mans- och daddy’s girls- kultur-och klubbliv? Var har Emerentia skapat? Skrivit massa personpåhopp på en person hon aldrig träffat? Inlägget missar målet med flera mil.

    Män på prispallar? De inte förtrjänar? Kan Sanna motivera detta`Göteborg nonstop består så vitt jag vet av 4 kvinnliga skribenter och EN kille. Och jo jag vet, han startade den, helt själv från ingenting, men han släpper ju trots allt fram andra med.

Kommentera

