ATT SKRIVA I FLYKTEN

Jag sitter på ett tåg, jag brukar alltid skriva då. Jag brukar skriva massor, det brukar liksom bara komma till mig, som en skänk från ovan eller i alla fall som inspiration. Det gör det inte idag, jag har suttit här på tåget i några timmar nu och det kommer liksom inte. Så det blir inget skrivande idag. Jag låter det vänta. Jag läser igenom gamla anteckningar från universitetet och tjyvlyssnar på alla andra bredvid mig. De pratar böcker, och det passar ju, eftersom jag ska på bokcirkel. Jag har läst klart boken och imorgon ska jag börja på en ny, det passar sig när jag ska åka tåg igen. Kanske att jag tar ett långsamt tåg, bara för att kunna läsa mer, och om andan faller på, faktiskt skriva. Men det får vara som det är med skrivandet känner jag, det kommer väl när det kommer, kanske kommer det aldrig igen, eller så är jag bara tillfälligt tömd, så kan det ju också vara. Men snart är jag i Stockholm, det ska jag fira med att köpa vantar och kanske ett par tjocka strumpor och en mascara.

4 thoughts on “ATT SKRIVA I FLYKTEN

Kommentera

