LITE KVINNLIG ENERGI

Jag läser om en mansdominerad bransch och reflekterar knappt över det, jag ser få kvinnor på byråernas gruppfoton, illustrerade eller fotograferade, det spelar ingen roll. ”Jag är tjej och mer än okej” sjöng jag i min anställningssång när jag sökte jobb förra gången. Jag funderar på att nästa gång jag letar jobb erbjuda mig själv som en jämställdhetsbonus. Så att de får lite bättre siffror helt enkelt. Kvotering så att säga. Hur vore det egentligen tänker jag. Hur vore det om jag blev kvoterad in. Vore det så hemskt egentligen? Eller är det bara en aspekt till av mig, mitt kön, könet som liksom råkar komma på efterkälken så att säga, bara haka på, en sladdis.

Mitt kön är ett sladdbarn, sa jag just det? Behandlas det fantastiskt och vackert som den orkidé det är? Nej, inte så värst kommer jag på, jag använder inga anpassade tvålar och brukar försöka att glömma att jag är tjej. Jag grät när jag fick reda på att jag skulle få bröst. Det kom en sån ångestklump i den nio-åriga kroppen att jag grät. Men brösten kom och med det tafset. Från början grann-pojken, varenda gång han kom i närheten nöps det i de små myggbetten. Och sen, nu, i framtiden, på andra sätt och kanske är det främst baken som är utsatt just nu.

Det märks vilket kön jag har, i lönekuvertet och i chansen att bli tagen på allvar.
Eller på Berghs, där jag beskrevs som arg, irriterad och att jag stövlade in i vredesmod. Jag var ju bara bestämd. Jag ville att fler kvinnor skulle föreläsa för oss. Jag ville inte ha fler handledare som hette Mats, Johan eller Kalle. Inte för att de var sämre, utan för att de var lika bra som Anna, Johanna och Karin.

Det vore inte så dåligt att bli kvoterad ändå. Om jag får samma lön. Om jag blir lika behandlad och tas på samma allvar. Då hade jag tackat och tagit emot. Tackat mitt kön.  Och det hade nog varit första gången hittills.
Tills dess, lite kvinnlig energi.

Kommentera

