DU ÄR ALLT BRA DUM DU, DET ÄR JU BARA ATT BESTÄMMA SIG SÄGER JAG

Ja, så säger jag, om och om igen. Jag pratar med mig själv, det har blivit så mycket mer tydligt nu när jag plötsligt sitter bredvid någon på kontoret. De frågar vad jag pratar om och jag vet inte riktigt, för jag kan inte hålla det inom mig, utan säger det högt. Rakt ut ba.

Sara frågar om jag grubblar, jag börjar prata om röster och om saker jag tänker på, det var inte så hon menade säger hon, så vi släpper det. Jag tänker inte så mycket tänker jag och låter det vara. Hur mycket låter du vara frågar hon. Jag svarar ”ingenting”. Och låter det vara. Det fortsätter så lite, som en monolog i dialogform. Det hade kunnat vara bara jag som pratade, fast det är det inte, det är någon mer. Där sitter Sara i en stol, hon ler så att glasögonen åker upp lite på näsan för att kinderna liksom pressar upp dem.

Jag borde skriva på Boken tänker jag. Så jag gör det. Det är så jag jobbar säger jag. Jag gör det jag ska. Fast inte hela tiden. Ibland slarvar jag. Jag städar inte så ofta när allt kommer omkring.

Till lunch dricekr jag en treo och äter knäckebröd med lite ost på. Inget smör. Jag gillar inte smör. Det handlar om konsistensen, den är äcklig. Men messmörskonsistensen är värst. Den kräks jag av. Det är något vidrigt med att bita i smör, det liksom ilar i tänderna och hela kroppen.

Du är allt bra dum du, det är bara att bestämma sig säger jag, och så bestämmer jag. Från och med nu ska jag använda eyeliner oftare till vardags, så som jag gjorde förut. Jag ska klä mig fint och jag ska gå upp när klockan ringer. Och jag ska sluta svära så förbaskat.

Jag är allt bra dum jag, det var ju bara att bestämma sig.

Kommentera

