HÄR FIRAS INTE ETT SKIT FAKTISKT

Men jag tänker lite på det, som vanligt kan vi säga. Och så pratar vi om det, vid frukostbordet bland annat. Och så minns jag, för plötsligt dyker Jessica Bjurströms ansikte upp och det gillar jag ju, lite som en kompis. Vi pratade om just det där en gång, jämställdheten i reklambranschen. Jag hade förfasats över hur få kvinnliga föreläsare vi hade haft på Berghs. Jag tror det var ungefär fyra styckna, varav de flesta var i designhistoria eller rent av för att prata om sex i reklam. Det var lite olustigt kände jag. Så vi pratade om det. Och om hur Berghs reagerade. De tyckte det var bra att någon påpekade det, och tyckte att jag kunde sätta ihop en dag med bara kvinnor. Jag anordnade också en mappvisningspepps-dag, men den kunde Berghs inte ställa upp på, eftersom bara tjejer var välkomna. Det blir så lätt så. Att det går att ställa upp på att föreläsare och kursansvariga alltid har snopp, men att när tjejer ska lyftas fram lite mer än vanligt, då blir det farligt. Tråkigt tycker jag. Men jag hoppas att Berghs såg den här.
Vi firar inte Internationella Kvinnodagen idag. Vi samtalar och tänker. Tänker jag i alla fall.

2 thoughts on “HÄR FIRAS INTE ETT SKIT FAKTISKT

  1. Det händer grejer Emerentia, snart ska vi prata igen, och då tror jag faktiskt att det finns fina saker att berätta. Men jag håller med, det tar för jääää lång tid. Kram Jessica

  2. Pingback: OM DU INTE STANNAR, STANNAR INTE JAG HELLER «

Kommentera

