RÖNNTÅNGEN ÄR SOM GREKLAND. FAST MED ANNORLUNDA STIL.

Åh herregud mamma sa jag häromdagen, det har gått elva månader. Och så tittade på jag på Love och sa ”tänk att jag stått ut med dig i elva månader” mamman min fnös och sa att det var han som stått ut med mig.
Själv sa han ingenting utan räckte mig låda efter låda med bilder från min barndom. Som vanligt hjälpte han mig med något, sorterar ut bilder, ger mig råd om vad jag ska ha för kläder, spelar in filmer på hur jag loopar eller scratchar enklast, eller bäddar sängen eller  håller borta håret när jag mår illa och måste kräkas, eller värmer vatten och vetekuddar och lyfter min kropp ur sängen när den inte klarar av det själv.
Idag läste vi högt ur hans dagbok, om barndomssomrar och om klippor och tång och hajägg.
Åh det är så svårt att skriva, och svårt att förstå, att det bara är elva månader sen det var alldeles varmt och jag hade jeansjacka och blommig klänning och jag kastade flaskor på Linnéterassen och stal en gitarr och att han, trots det inte verkade tycka att jag var alldeles från vettet, i alla fall inte på ett dåligt sätt.
Det är liksom svårt att fatta att han som skrattade när jag klippte luggen själv och det blev lite snett och som inte tycker att det gör något att jag klagar och inte orkar. Att han som pratar tills jag somnar för att jag inte vill att det ska vara tyst. Att han nu sitter i ett hörn och sjunger om hur det hurts to be apart. Att han den där Love med mustaschen som verkade så krånglig först är min och ingen annans.
På torsdag åker jag till Skellefteå och lika roligt som jag kommer ha det då, lika mycket kommer jag att sakna honom. Och det finns inget att stå ut med egentligen. Mer än värken i magen när vi skrattat för mycket eller alla framtidstankarna om barn och att bli gamla ihop och sånt där. Inget att dras med och inget att stå ut med. 

Kommentera

