VÄGEN TILL UNDERGÅNGEN STAVAS MARCUS BIRRO

Min favvo Marcus har skrivit en text nu igen. Du kan läsa den här.
Det gör mig förbannat, hur alla barns pappa, kan vara en sån jubel idiot. Hur han kan sitta med pennan och i Expressen uttrycka sig kring hur livet och världen hade varit bättre om vi alla var kristna.
Visst, jag kan förstå tänket kring att religion kan hjälpa oss, men inte hur en enda kan göra det. Och inte hur han kan se ateister som det stora hotet. Det enda hotet är Marcus och hans kompisar, de som vill pracka på oss andra någonting vi valt att inte tro på eller ta del av.

I Nyhetsguiden filosoferade Emmy och Valeria kring om Sverige var just med kristet och mindre sekulariserat än vad vi låtsats som. Att staten nyss skilts från kyrkan, mot 1905 då Frankrikes kyrka och stat separerades.

Nu när Sverige tydligen står mitt i ett sönderfall tror jag det är Marcus Birro som river mest. Han står i mitten med släggan och ser sig kring efter de som inte håller med. Och när det kommer till att den kristna guden ska vara den öppna kan Birro kyssa mitt arsle, eller nej, så nära vill jag inte att han kommer, men det var väl själva helvete vad fel han kan ha.  (Kan ha en lång utläggning här om hur Hinduismen förespråkar 300 miljoner gudar och olika väsen, för att du ska identifiera dig eller hitta några du gillar eller nåt annat smart exempel, men jag låter det vara).

För Sverige i tiden, säger Marcus, och syftar på att den kristna tron är i tiden, för Sverige. Marcus Birro borde inte ens skriva på fritiden tycker jag.

One thought on “VÄGEN TILL UNDERGÅNGEN STAVAS MARCUS BIRRO

Kommentera

