SÅNA SOM DU BORDE SKJUTAS

Åh du lilla stycke männska. Så tänkte jag när jag hörde den där frasen första gången.
Ungefär så var frasen i alla fall. Jag tänkte prata lite om kritik. Självkritik och annankritik.

Hur tar du kritik? Jag funderar lite på utviken, kvinnokropparna som ska visas för att visa att vi andra också är normala. Jag hamnar i mitten. Kroppen handlar ju inte om att jag vill se ut som vilken männska som helst på stan. Nej, jag tittar på snygga klänningar som faller snyggt och sitter bra och jag ser mig själv i spegeln och tänker: jaha-det-här-var-väl-inte-så-förbannat-roligt-nej. Ungefär så.

Där var den, självkritiken.

Jag läser en text jag skrivit och minns inte att jag skrivit den, för att den är så bra. Sen läser jag den igen och minns att det var jag som skrivit den och så känns det inte så bra längre.  Men ibland läser jag texter jag skrivit och tänker: fan va grym jag är. Och så ser jag vad andra skrivit om det och så slår jag ifrån mig det. När andra skriver att jag skriver skit slår jag bort det med att de är obildade, puckon eller bara inte har förstått vad smarta jag har menat.

Jag slår aldrig bort mig själv däremot. Jag tillåter mig själv hacka på varje liten punkt, varje liten prick. Är det inte midjan som är för stor är det benen som är för korta. Jag ser hur Egoina berättar om att hennes lår visst går ihop, och jag drar en suck av lättnad att mina inte gör det.

När jag själv berättar för mig om hur jag ser ut lyssnar jag storögt, när någon annan säger att jag är en fitta burrar jag likt undulaten Frans upp mig och skakar av mig det.

Det är underligt. Att min största kritiker är jag själv. Att män som skriver om hur de inte tänker hjälpa mig om jag våldtas på öppen gata får mig att, på sin höjd, fnissa nervöst. Eller att folk som inte gillar mig inte alltid berör mig. Men när jag själv öppnar munnen, då lyssnar jag.

Såna som jag borde skjutas tänker jag.

Kommentera

