TAKE OVER PÅ PARK LANE MEN INGA TJEJER I SVENSKAN

Jag läser svenskan varje morgon, det och P1 utgör mitt nyhetsflöde, förutom allt jag konsumerar på internet. Vi har valt bort TV:n för att vi inte känner att en sån möbel passar in hemma hos oss. Istället intar vi alltså nyheter och flöden via nätet och via radio och tidningar.

Hur som helst.
Jag läste alltså SVD i morse, som alla andra dagar, denna morgon i sängen istället. (det händer ibland när jag är pigg men inte sugen på att gå upp.)
Det fanns en intressant artikel där om DJ:s och klubbmusik. Det handlar om att klubbmusiken och DJ:sen tar sig in i akademierna. Att det finns kurser för DJ:s och musik. Inget nytt där. Inget nytt är heller att det är en hel hop män som alltid uttalar sig kring det här. Och det kanske egentligen inte är något att lyfta på ögonbyrnen för, men jag väljer ändå att göra det.

Det finns ju nämligen en hel hop tjejer som spelar skivor. Men de hörs inte. Istället hör SVD med män, killar, snubbar. De pratar med sina egna Andres Lokko och Stefan Thungren (den första medarrangör till Slow Blow Academy, den senare startade samma klubb), de pratar också med Calle Dernulf och nämner Fredrik Nibc Nyberg.

Duktiga killar, allihop, det är inte dit jag vill komma, utan jag vill komma hur Jenny Damberg, som skrivit artikeln, inte lyfter blicken och ser hur skevt det är. Att hon inte ser hur skev hennes artikel är.

Var är Pamela Bellafesta, Sanna De La Fleur, eller Rebecca & Fiona (som ju faktiskt gått kurs) eller kanske Demonika (som ju också håller kurser) eller Nina Natri. Tjejer som alla är DJ:s och spelar både mycket och bra.  Eller varför inte tjejer som spelar på fritiden, precis som en del av männen i artikeln gör? Som Ida Rislöw, Klara Grape, eller Emelie Persson? De som har andra jobb, men som också spelar skivor.

DJ eller skivspelare, sak samma, det verkar som att det inte spelar någon roll när det gäller killar, men att tjejer i större grad ska värna om yrket och det ansvar som kommer med det. Att säga ”jag spelar skivor” gör det till ett mindre allvar. Jag tar helt enkelt mig själv på mindre allvar. Jag hade önskat att SVD satte epitetet DJ på en hel hop kvinnor. Så att vi andra fick se att det fanns tjejer som faktiskt är DJ:s och inte bara spelar skivor. Om nu Svenskan och Jenny Damberg ens vet att det finns tjejer som spelar skivor.

 

(Igår var det en DJ takeover på Park Lane, bara tjejer, inga killar. Dock undrar jag när klubbarna kommer drivas av tjejer, och inte som nu, majoriteten av män)

Kommentera

