RONNIE, ANJA OCH GAYIKONERNA

Ja, då var vi här igen, dags att formulera, tänka och säga något relativt vettigt.

Jag tänker, som så många andra på twitter, verkar det som, på Ronnie Sandahls krönika i aftonbladet idag, den om att Anja Pärson borde betala skatt i Sverige om hon ska utnyttja välfärdssystemet, men också att hon borde vara en gayikon. Jag håller med Ronnie, jag tycker någonstans att det är konstigt att Anja i sitt sommarprat tar avstånd på det sättet hon gör, och inte vill bli en gayikon. Jag undrar om hon förstår vad som kan ingå i det där ordet och epitetet gayikon.
Att bara komma ut är det första steget, precis som Anton Hysén och Kajsa Berqvist nu det senaste  året är Anja en idrottsperson som kommit ut. Och precis som Kajsa har hon omhuldats av rykten kring sin sexualitet nästan hur länge som helst, jag hörde det för flera år sen, och har säkert fört det vidare till en eller annan person.

Sen, bara för att en kommit ut behöver en inte vara med i Let’s Dance eller andra underhållningsprogram, eller klä sig i fjäderboa eller ställa upp på nakenfotografier i böcker. Det är ju inte det som det handlar om, utan det handlar om att vara stolt över den en är, att heteronormen kanske inte passade, och att alla är olika, och älskar olika. Att de som öppet vågar visa det är ikoner för mångfald och öppenhet. Och acceptans.

Hade jag inte varit hetero hade jag varit stolt över att vara en gayikon, bara jag vågat komma ut först. Och det hade jag säkert, så småningom, när andra vågat och kämpat innan mig. När andra stått upp och visat att det inte är det minsta annorlunda eller konstigt eller ens normalt, det bara är något.
För utan att andra vågat, som just Jonas Gardell och Elisabet Ohlsson Wallin hade jag aldrig vågat, det behövs några gayikoner för det nämligen. Och det behövs nog fler.

Kommentera

