MITT URSPRUNG OCH JAG

Jag förstår inte hur det kan vara så himla intressant. Var jag kommer ifrån. Jag kommer från Göteborg, även om jag tycker att göteborgska är fult. Inte mycket mer med det.
Länge önskade jag att jag kunnat säga att jag var någon annanstans ifrån, det var mitt sätt att positionera mig från de andra. Andra i klassen. I skolan. I varenda ett sammanhang kände jag ett ganska så stort behov av att distansera mig och positionera mig.
Det var viktigt att känna att jag inte var som alla andra.

För någonstans kände jag att jag inte var det ändå, det var alltid någonting som var fel.
Märket på mina jeans, eller sättet jag pratar, eller färgen på sjaletten min mamma gett mig. Eller något annat ytligt. Någonstans stämde det inte.
Senare blev det uppväxten, området jag kom från, klassen jag tillhörde eller politiken mina föräldrar förordade.

För att slippa de funderingarna, de verkliga och konkreta sakerna som gjorde mig annorlunda, och vara ledsen och frustrerad över det, var det enklare att tänka att jag verkligen var annorlunda.

Som att jag inte kom härifrån. Eller att jag hade släkt långt ifrån eller så.

Men min pappas familj är dansk.
Mer är så är det inte.
Leifsdotter är inte isländskt. Emerentia är inte från någon polsk släkting. Håret bara råkar vara mörkt.
Jag är jag.

3 thoughts on “MITT URSPRUNG OCH JAG

  1. Stakas flika som vill vara kändis och jobba inom media och inte ens har koll på vad ditt vackra namn kommer ifrån
    Sätt dig på skolbänken igen och lär dig din historia
    MVH
    Michael

    • Hej Michael,
      Mitt namns historia, tror jag att du syftar på. Själv syftade jag på vart jag fått mitt namn ifrån, och alltså inte varifrån mitt namn kommer.
      Jag har fått det för att min mamma tyckte det var vackert, och hon hörde det första gången när hon var på ett ålderdomshem och en tant där hette det.

      Vad gäller att sätta sig i skolbänken igen och lära sig mitt namns ursprung har jag redan gjort en del efterforskningar i det tidigare (har en ett så ovanligt namn vill en ju självklart se vad de andra som heter/hetat det gjort i livet, och min pappa tycker historia är hemskt roligt, så han har hjälpt mig).
      Bland annat finns ju Emerentia Pauli som försvarade Gullberg (mot Danmark),
      Emerentia Eriksdotter som var Gustav Vasas syster men dog i pest under fångenskap i Danmark (lustigt med tanke på att min familj är därifrån)
      Emerentia von Düben var kammarpiga åt Ulrika Eleonora av Danmark (Danmark igen!)
      Och i vissa europeiska länder kallas Jesus mormor för Emerentia.
      Det finns folk i en massa länder som heter Emerentia eller Emerenzia, i Italien till exempel.
      Har du mer att berätta lyssnar jag gärna, det är både roligt och spännande tycker jag.

      Men i den texten jag skrev var det ju just MITT EGET ursprung som gällde, och inget annat.
      Hälsningar
      Emerentia
      PS. Tack för att du tycker att mitt namn är vackert.

Kommentera

