TILL GÖTEBORG&CO, GÖTEBORGS KULTURKALAS, TASSO STEFILIDIS, MIA SAMUELSSON OCH ALLA ANDRA SOM KAN VARA INTRESSERADE

Hej Göteborg & CO och alla andra som kan vara intresserade.

Det slog mig i förra veckan att ni inte verkar ha sett över era bokningar.

Jag frågade er då på Twitter och ni svarade att  ni ”försöker, men inte når ända fram”. Jag undrar om ni ens försöker.

Jag undrar om ni tänker över vad ni gör och vilka ni bokar.

Jag undrar om ni verkligen tänker och funderar över hur ni som en kommunal verksamhet sänder ut signaler till oss som bor här.

För vet ni vad, att inte boka mer än 20% tjejer till en stadsfestival är helt enkelt inte okej. Det är inte roligt, och det är inte modernt. Det är också så långt ifrån det Göteborg 2021 ni blickar fram emot, 400-års jubileet som infaller om nio år och då Göteborg ska bli en hållbar stad, med människan och mötena i centrum.

Men 2012 är det goa gubbar för nästan hela slanten.

I er programtidning finns 12 stora artiklar. 9 av dessa handlar om män.
Jag undrar var tjejerna är någonstans, jag undrar vart de tog vägen, och jag undrar hur ni tänker, och om ni tänker. För det känns inte så.

År 2012 räcker det inte att säga att ni inte når ända fram, det är dags att nå ända fram. I alla fall är det dags att bestämma sig för att ge det en riktig och ärlig chans.

Eller det kanske är skönare att glida på det gamla, på goa gubbar och gött mos, vad vet jag.

Tillbaka till er programtidning.
I ledaren i programtidningen skriver Mia Samuelsson och Tasso Stefilifis om att Göteborgs Kulturkalas hyllar mångfalden. Unga och gamla. Hjältar och Hjältinnor. Det är här det sätter sig riktigt i halsen på mig, jag förstår inte hur ni kunnat godkänna att det här trycks, utan att ni sett över vad resten av er kommunikation och ert arrangemang utstrålar.
Var det ingen vare sig hos er eller hos reklambyrån (SPC Göteborg) som läste igenom er programtidning och era bokningar och sa ”STOPP! Det här programmet, med de artiklarna utstrålar inte mångfald. Här finns inga hjältinnor!”

För det är faktiskt så det är, ni kan hylla på bäst ni vill, men det finns fantastiskt få hjältinnor på er kulturfestival.
Och det är ingenting annat än pinsamt.

Hälsningar

Emerentia

PS. Vill ni ha hjälp att hitta grymma tjejer till andra arrangemang ni gör, så finns Rättviseförmedlingen och Nätverket 50/50. De hjälper gärna till.
Hittar ni inte dem, hör av er, så hjälper jag er att hitta rätt.

PS 2. Tillsammans med några andra har jag satt upp en hel lista med artister och band som är kvinnor. Ni kan få den om ni vill, bara att fråga!

DS.

EDIT: Listan efterfrågades, så jag bifogar den här under. Den är inte komplett utan bara inspiration. En del av namnen kommer från Rättviseförmedlingen, med även Sara Bessa, Emilie Roslund och Sanna Schiller har hjälpt till.
Om du saknar något namn eller band, säg till!

 

Abalone Dots
Adiam Dymott
Agnes
Ainbusk Singers
Alice B
Alina Deverserski
Amanda Fondell
Amanda Jensen
Amanda Mair
Amanda Svensson
Ane Brun→
Anna Hertzman
Anna Järvinen
Anna Maria Espinosa
Anna Ternheim
Anna von Hauswolff
Anna-Lotta Larsson
Asha Ali
Britta Persson
Calaisa
Carola
Caviare Days→
Cecilia Nedgård
Cleo
Compute
Cookies n’ Beans
Crucified Barbara→
Decorate the sky
Ebba Forsberg
Edda Magnason
El Perro Del Mar
Elin Sigvardsson
Emma Bates
Eva Dahlgren
Fever Ray→Karin Dreijer Andersson från The Knife.
First Aid Kit
Frida Hyvönen
Frida Selander
Frida Öhrn
Gnucchi Banana
Hanna Lovisa
Helen Sjöholm
Icona pop
Ida Maria
Ida Redig
Idde & Anna
Idiot Wind→alias Amanda Bergman
Jenny Wilson
Jonna Lee
Julia Frej
Katharina Nuttall
Laleh
Lena Philipsson→aktuell med ny skiva
Lill Lindfors
Lilla Lovis
Linnea Henriksson
Linnea Olsson
Lisa Ekdahl
Lisa Miskovsky
Lisa Nilsson
Little Dragon→
Little Majorette
Little Marbles→
Loreen→
Lotta Engberg
Louise Hoffsten
Lowood
Lune
Lykke Li
Maia Hirasawa
Makthaverskan
Marit Bergman
Maud Lindström
Melissa Horn
Mimi Oh→
Min Stora Sorg→alias Ann-Sofie Lundin.
Mine to keep→alias Helena Sundström.
Miss Li
Moa Lignell
Molly Sandén
Mormors Systrar→
Naima Train
Neneh Cherry
Nina Kinert
Nina Natri
Nina Natri
Nina Ramsby
Oh Harry
Pernilla Andersson
Pfemme Redord
Preacher & the Bear
Rebecca&Fiona
Rigmor Gustafsson
Robyn
Saft Stockholm
Sahara Hotnights
Sandra Kolstad→
Sanna La Fleur
Sanna Nielsen
Santa Rosa Death Patrol→från Gotland.
Sara Varga
Sarah Dawn Finer
Sea Lion
September
Sharon Dyall
She Tapes
Shirley Clamp
Silversystrar
Silversystrar
Sissel Kyrkjebo
Skata
Slutever
So Screwed
Sofia Karlsson
Sofia Talvik
Sofie Halvarsson
Sonja Aldén
Sophie Dunér→sångerska, kompositör, konstnär.
Sophie Zelmani
Steso songs
Syster Fritz
Syster Sol
Säkert!alias Annika Norlin
The Tapes
Tilde
Timoteij
Titiyo
To All My Friends
Tove Styrke
Vera Vinter→Albumaktuell i höst, den första singeln roterar på P3.
Veronica Maggio
Vicious Irene
Vidar
Viggo
White Lamb
Åsa Jinder
 
 

 

Annonser

17 thoughts on “TILL GÖTEBORG&CO, GÖTEBORGS KULTURKALAS, TASSO STEFILIDIS, MIA SAMUELSSON OCH ALLA ANDRA SOM KAN VARA INTRESSERADE

  1. Jonas. Du verkar riktigt jävla blåst. Du har antagligen aldrig kommit med något eget. Så otroligt lätt att bara sitta där och fjösa och kritisera istället för att skapa något själv. Grattis till dig och världen för att vi har fått ta del av J O N A S

  2. Tycker du borde slänga med Sea Lion på den där listan också, Emerentia.
    En av Göteborgs absolut bästa soloartister.

  3. Little Dragon är väl inget tjejband? Eller är kriteriet att det ska vara en tjej som håller i micken? Tycker själv att det känns lite klyschigt med manliga musiker och kvinnlig sångerska.

    • Hej Johan!
      Det bandet är med på Rättviseförmedlingens lista, därför har det kommit med här, men jag kan själv tycka att det ska vara en majoritet tjejer, men nu slank de med ändå…
      Hälsningar
      Emerentia

      • Han menar nog att förmedlingen inte är jämställd själv. Capiche?
        Så sätt in lite fjolliga män med där så slår ni ett slag själva för jämställdheten.

  4. Tänk om det var så enkelt att kön var den enda jämställdhetsaspekt man behövde ta hänsyn till när man bokar artister till Kulturkalaset. I så fall vore det inte svårt alls. Men kalaset ska tillgodose en bred publik och bjuda på en blandning av stilar och genrer: pop, hiphop, världsmusik, schlager, dansband, jazz, klassiskt, blues, rock etc.
    I vissa fall är dominansen av manliga artister förkrossande; t.ex. inom dansband eller hiphop. Hur gör man då? Kvoterar bort ett dansband till förmån för en kvinnlig singer-songwriter? Eller en världsmusiker som Richard Bona. Ska han inte få vara med därför att han har fel kön?
    Jag har en mycket stor respekt för Mia Samuelssons erfarenhet och kunskap när det gäller att komponera ett program som tar hänsyn till många aspekter av jämställdhet och rättvisa, där könsfördelningen är en viktig del men inte den enda.
    Om du verkligen var intresserad av att få veta hur urvalet av artister gått till så tycker jag att ett samtal med Mia vore det bästa.

    • Hej Stefan, Kulturkalaset har sagt att de ska svara mig, jag väntar med spänning på svaret. Dessvärre tycker jag det var mycket män i alla genrer och aktiviteter i år.
      Jag frågade kulturkalaset redan under festivalen hur de tänkt och jag hoppas som sagt på dialog. Det här är min inledning på den dialogen.
      Hälsningar
      Emerentia

  5. Svar till Emerentia Leifsdotter-Lund om Göteborgs kulturkalas och jämställdheten på festivalen:

    För Göteborgs kulturkalas är jämställdhetsaspekten i våra bokningar viktig. Det är ett av flera områden där vi känner ett stort ansvar och där vi aktivt arbetar för att få en bättre representation. Men vi erkänner att det är ett komplext arbete. Vissa år har vi lyckats riktigt bra, andra inte. Vårt uppdrag är att göra ett kalas för alla; gammal som ung, man som kvinna, människor från olika kulturer och med olika etnisk bakgrund etc. Först och främst kan vi konstatera att Kulturkalaset inte är en musikfestival, det är en kulturfestival som innehåller alla konstarterna och en hel del annan kultur: teater, poesi, dans, konst, musik, konsthantverk, skulptur, fotografi, idrott, mat etc. Listan kan göras längre. Vi ska erbjuda både spets och bredd, såväl smala inslag som folkliga – det ska finnas något för alla. När vi sätter ihop vårt program är det alltså inte enbart aspekten män/kvinnor på scen som vi måste tänka på, vi måste även ta hänsyn till bredden, flera mångfaldsfaktorer och representationen av olika genrer. Verkligheten är dessvärre mer komplex och möjligheterna att boka programakter som innehåller en jämställd mångfald är i vissa fall en mycket svår nöt att knäcka. Och då lovar vi att vi försökt både en och två gånger, på olika sätt.

    Vi är fullt medvetna om att vi inte nått ända fram när det gäller könsfördelningen och vi är de första att beklaga att musikbranschen fortfarande är så mansdominerad (bland utövarna inom konstmusiken är det mer jämställt). Andelen ”20 procent kvinnor” som du nämner kan dock diskuteras. Det är tydligt att du endast tittat på musikartister i din bedömning. Vi har ju totalt 1300 programpunkter i år varav en stor del inte är musik. Kulturkalaset är en helhet och detta gör det ännu svårare att räkna fram könsfördelningen på alla medverkande. Vi är medvetna om detta men ser också den enorma komplexitet som finns vad gäller tillgången på artisterna och hur dessa är tillgängliga, perspektivet att de nyligen spelat i Göteborg etc. Vi har bl.a. en stor musikfestival, Way Out West, helgen innan och artister som medvekar där är sällan möjliga att boka in på Kulturkalaset.

    Så på din fråga om vi har försökt är svaret: JA! Vi har mer än en gång valt att boka in en artist av kvinnokön trots att det funnits flera publikdragande artister av manskön som varit tillgängliga. I vår marknadsföring är vi också otroligt noga med att synliggöra kvinnor och män lika mycket. Vi kanske inte lyckas i varje enskild annons eller på varje sida i programtidningen men vi försöker alltid få en jämn fördelning sett till helheten. Större artister av manskön får många gånger strykas i marknadsföringen för att ge plats åt mindre kända artister av kvinnokön. Vi (Mia och Tasso) har arbetat med de här frågorna i många år och är medvetna om problematiken. Kulturkalaset letar aktivt medverkande av kvinnokön och upplyser alla kulturinstitutioner som bidrar med innehåll i Kulturkalaset att göra detsamma.

    Gällande den lista med kvinnliga artister som du lagt med vill vi konstatera följande:

    20 av artisterna uppträdde på årets kalas:
    Abalone Dots, Amanda Jenssen, Cookies n Beans, Linnea Henriksson (3gig), Melissa Horn, Molly Sandén, Syster Sol, Timoteij, Silversystrar, Sofia Karlsson, Mimi oh, Rigmor Gustafsson, Oh Harry, Linnea Olsson, Lisa Miskovsky, Little Marbles, Loreen, Marit Bergman, Shirley Clamp, Preachers & Bear

    16 av artisterna var inte aktuella eftersom de spelade på kalaset 2010/2011 eller av annan anledning:
    Sahara Hotnights, Asha Ali, Helen Sjöholm, Lisa Nilsson, Pernilla Andersson, Miss Li, Louise Hoffsten, Makthaverskan, Anna Maria Espinosa, Cleo, Sarah Dawn Finer, Maia Hirasawa, Sharon Dyall, Lotta Engberg (inte aktuell eftersom hon leder Lotta på Liseberg), Icona Pop och Veronica Maggio (inte aktuella på grund av Lisebergsspelningar under sommaren)

    5 av artisterna fick frågan men gick till Way Out West:
    Anna von Hauswolff, Ane Brun, First Aid Kit, Frida Hyvönen, Laleh (Wow görs ju av ett av de stora bokningsbolagen som först väljer de artister de vill ha. Eftersom vi ligger i samma stad under samma period har vi ingen chans på dessa)

    7 av artisterna tackade nej (vissa på grund av att vår ekonomi inte räckte till): Jenny Wilson (ställde in), Tityo, Little Dragon, Neneh Cherry, Tove Styrke, September, Säkert!

    1 artist är för dyr för kulturkalaset:
    Robyn

    2 artister har vi frågat flertalet tillfällen men fått nej:
    Fever Ray, Lykke Li

    Slutligen vill vi än en gång poängtera att vi tycker att diskussioner som denna behövs och att vi gärna är med och pratar om detta även i andra sammanhang. Vi vet att vi med vårt arbete kan påverka musikbranschen och fortsätter därför aktivt arbeta vidare med både frågor om jämställdhet, mångfald och inkludering. Så trots de yttre omständigheterna vi redogjort för som hela tiden sätter käppar i hjulen kommer vi att fortsätta arbetet för ett jämställt kulturkalas. Vi välkomnar givetvis förslag och inspel på hur vi kan bli ännu bättre.

    Avslutningsvis en kommentar till din reaktion på vår ledare i programtidningen: Det är just bredden av olika genrer och inslag från olika kulturer som vi syftar på – mångfald är ju mer än bara perspektivet män/kvinnor. Hjältinnorna vi nämner är bl.a. Monica Zetterlund och Whitney Houston för vilka hyllningskonserter fanns med i programmet.

    Tasso Stafilidis, operativt ansvarig
    Mia Samuelsson, konstnärlig ledare
    Maria Björn, kommunikatör

    PS. SCP Göteborg har inte varit delaktig i innehållet i programtidningen D.S

  6. Bra svar. Alla som vet något om branschen vet dess problematik. Tyvärr lyser emirentialls okunnighet igenom även om hon drivs av en behjärtansvärd sak. Det är lätt att använda stora ord, svårare att hitta lösningar. Kulturkalaset är en förebild när det gäller mångfald och skall ha all heder av det.

    • Hej Emma,
      det är tråkigt att du tycker att min okunnighet lyser igenom, jag tycker inte att den gör det, jag vet att Kulturkalaset är ett komplext evenemang, och jag förstår att det finns fler aspekter, som jag skrev tidigare så har jag nog inte varit tillräckligt tydlig med att jag pratar om bokningarna av ARTISTER och MUSIKER, inte konstnärer eller de andra aktiviteterna.

      De ska ha heder för en ansträngning, dock är jag trött på att så många arrangörer säger att ”de försöker” när inget ändå verkar hända. Därav min kritik.

      Hälsningar
      Emerentia Leifsdotter Lund

      • Jo, din okunnighet lyser igen på flera sätt. Du kan inte räkna på det sätt du gör. Först måste man se vad som finns att tillgå, vad som är bokningsbart. Då krävs alltså en likadan lista på manliga artister. Sen får man se hur många procenta av det tillgängliga utbudet som är män respektive kvinnor och därefter räkna på hur procentfördelningen ser ut. Om du tar jazz och blues så finns det idag bara ett fåtal procent av artisterna som är kvinnor, tråkigt-ja, men förmodligen ett fritt val. Är det då jämlikt att boka 50 procent av varje kön som du hävdar. Svaret måste bli nej. Det blir ju i högsta grad orättvist och ojämnlikt.
        Sen håller jag med dig generellt att jämlikhetsfrågorna är superviktiga och att det går för långsamt i förändringsarbetet och
        attitydförändringen på många områden. Men det gagnar inte saken att driva frågor man uppenbarligen inte har kunskap om. Tvärtom det gör bara att ännu fler inte tar problemen på allvar.

  7. Hej Kulturkalaset och tack för svar, jag har nog missat att vara tydlig i att det just är musiken jag har velat diskutera.
    Listan var jag nog inte heller riktigt tydlig kring, det är egentligen bara en fingervisning till att det finns en sjö av kvinnliga musiker.
    Jag är glad att ni har frågat så många av artisterna, och att ni är medvetna om problematiken.
    Min kritik kvarstår, eftersom jag tyckte att det var lite skralt med kvinnor, både i programtidningen och i musikbokningarna.

    Jag hoppas att ni försöker nästa år igen, och att det går bättre, att färre säger nej och att fler kan och vill.

    Hälsningar
    Emerentia Leifsdotter Lund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s