HEN KAN DU VARA SJÄLV, GUBBKÄRRING!

Hen hen hen. Eller HEEN som jag tydligen uttalar det.
Jag gillar ordet, inte bara för att det är kortare i tweets när en ska skriva han/hon. (4 tecken kortare!)
Jag var pojkflicka ett slag, eller ganska länge, jag ville inte ha rosa, utan blått, jag ville ha baggy-jeans istället för kjol och klänning. Jag gick i pappas Timberland-tröja, trots att det var så stor att jag drunknade i den.
Min pappa lärde mig slåss och jag ville inte ha några tjejiga intressen. Jag ville spela fotboll istället för att dansa. Men samtidigt gillade jag att sy. Jag gillade att pyssla och jag gillade att sjunga. Men jag gillade också att spela gitarr. Och jag minns att jag läste ett reportage där journalisten skrev om en tjej som spelade gitarr ”jag trodde hon spelade bas, för så bra kan inte tjejer spela gitarr”. Jag var alldeles ny tonåring och jag visste kanske inte riktigt vart jag var på väg. Jag blev fnissig när Anders i min klass tittade på mig, och jag tyckte det var spännande med smink, men jag ville inte vara tjejig och sitta och fnissa i ett hörn.

Jag kanske inte var någon hen i meningen att jag inte kände någon könstillhörighet, jag gick inte och kände mig fångad i min kropp eller i mitt kön. Men jag kände mig fångad av vad de andra tänkte och tyckte. Att jag var för vild, att jag var för galen, att jag var för aggressiv, att jag var för killig. Att jag inte hade tjejkompisar. Att jag inte hade tighta tröjor eller att jag hellre spelade fotboll och försökte hänga på killarna.
Att vara vän och snäll fungerade liksom inte. Att inte vara pratig och rättfram och högljudd, det funkade inte.

När jag var 11, 12, 13, 14, 15, 16 år kanske det inte hade hjälpt med ett ord som Hen. Men kanske hade det gjort det. Kanske hade jag känt att det varit enklare att välja, om jag just inte var tvungen att välja.
Kanske hade jag då känt att allt var lite öppnare, och världen var lite mer full av möjligheter.
Men vad vet jag.
Hen fanns ju inte i min värld när jag var 11, 12, 13, 14, 15 eller 16 år.

3 thoughts on “HEN KAN DU VARA SJÄLV, GUBBKÄRRING!

  1. Emerentia. Vi tar ett steg i taget, vill berätta för dig… Snart har det gått 2,5 år sedan vi satt i soffan och var arga och ledsna… Men nu jä gör vi nåt som verkligen är på riktigt. Balansen SKA skapas, inte för att kvinnovd:n säger det, utan för att styrelsen och medlemmarna vill! Stadgeförändring. Så börjar vi med vår egen bransch. Kram

  2. Pingback: SAKER JAG SKRIVIT//WORDS « Hallå hej anställ mig

Kommentera

