ETT LITET BREV TILL EHSAN FADAKAR OCH NYHETER 24.

Hej Ehsan Fadakar och Nyheter 24.
Jag var inne på Nyheter24 häromdagen. Det är jag ofta, faktiskt, det ska jag erkänna.
Jag minns inte vad jag läste om, men plötsligt såg jag en länk till en artikel om kändiskvinnor och deras vikt.
Jag vågade inte trycka på den länken.
Inte av anledningen att jag var rädd att bli sur och irriterad.

Utan för att jag inte klarar av vikthetsen.

Jag är 25 år gammal och tänker flera gånger dagligen på vad jag stoppar i mig.
Jag jämför vad jag  äter mot hur mycket jag rör mig. I slutet av dagen har jag ofta dåligt samvete eller ångest över vad jag stoppat i mig, och hur lite jag rört på mig i förhållande till det.

Jag förstår inte varför ni väljer att publicera en sådan artikel.
Jag skulle kunna sträcka mig så långt att jag tycker att det är vedervärdigt.
Att jag inte över huvudet taget jag tänka mig att den ger någonting annat än ångest.

Det är så många frågor som dyker upp i mitt huvud, förutom den självklara om varför ni vljer att publicera artikeln.
Jag undrar hur ni tänker, och om ni tänker.
Om ni inser vad den här artikeln gör och lämnar för känsla.
Och varför ni väljer att objektifiera kvinnokroppen så mycket. Jag är väldigt sugen på att se ett gäng kändis-killars BMI, om jag nu måste matas med kändis-tjejers.

När jag frågade er varför ni publicerat det svarar ni att den är publicerad 2011.
Men vet ni, det spelar faktiskt ingen som helst roll.
2011, 2012 eller 2020. Det gör inte saken bättre eller mer okej.
Ni säger också att det inte går att svara på 140 tecken. Så jag hoppas att ni svarar på det här.
Det är mer än 140 tecken, och vill ni inte svara i kommentarsfältet nedan, är ni välkomna att maila mig på emerentiall(at)gmail.com.
Hälsningar
Emerentia Leifsdotter Lund

2 thoughts on “ETT LITET BREV TILL EHSAN FADAKAR OCH NYHETER 24.

  1. Hej Emerentia

    Först och främst. Uppskattar att du bloggar och berättar exakt varför du riktar kritik mot Nyheter24.

    Till själva kritiken. Artikeln publicerades 2011. Redan då debatterades det om det var rätt eller fel av Nyheter24 att publicera texten. Att gång på gång behöva diskutera gamla publiceringar känns inte aktuellt. Då kommer jag tyvärr inte hinna jobba med nya publiceringar som kan kritiseras.

    Men.

    Jag är övertygad om att våra läsare klarar av att läsa om kändisarnas vikt, BMI och kost och ändå själva bestämma vad som är eller inte är sunt. Vi får ofta frågor från läsarna om detta och liknande ämnen.
    Att bestämma vad de bör läsa om, vilken information de inte ska ha tillgång till och vad de ska tycka om något är helt fel väg att gå. Det vore att dumförklara läsarna och det uppskattas sällan.

    Att texten har en person ton är inget konstigt i mina ögon, vi skriver ofta personligt på Nyheter24 och Quetzala Blanco har gjort det till en paradgren. Hennes texter och vinklar provocerar och engagerar. Som alla personliga texter bör göra.
    Dessutom uppmanar jag mina reportrar och skribenter att vara transparenta med sina egna värderingar och åsikter. Det har Quetzala gjort och det gör det lättare för läsaren att tolka och värdera en text.

    För att avsluta. Quetzala Blanco valde redan i maj 2011 själv svara på kritiken mot henne och hennes text på debattsajten Newsmill. Det svaret gäller än i dag.
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/18/mitt-jobb-r-inte-att-skriva-om-fetknoppek-ndisar

    Mvh

    Ehsan Fadakar
    Chefredaktör Nyheter24

  2. Pingback: SAKER JAG SKRIVIT//WORDS « Hallå hej anställ mig

Kommentera

