ATT VÄNDA SAKER TILL NÅGOT POSITIVT//ETT NYTT CV

Om min mamma blivit kallad för manshatare tror jag att hon gått i taket.
Jag tänker att jag inte ska göra det samma och istället vända det till något positivit.
Jag har aldrig varit så bra på det. Förra veckan tror jag det var, så sa min vän C till mig
”Jag är som du, jag orkar inte vara positivt utan jag vill faktiskt bara grina och sura”. Då slog det mig, att jag är en surare och grinare. Men inte alltid.
Det är så mycket i mitt liv som har handlat om revansch. Om att ge igen. Om att visa upp mig. Visa att jag, trots allt, kan.
Jag minns hur Bris-korten delades ut i skolan, hur jag fick Nina Persson och hur hon kallats för glasögonorm. Jag minns att jag kände att gud vad skönt det vore om jag ändå bara var en glasögonorm. Jag minns också hur många de där kändisarna var som råkat illa ut, som blivit kallade planka, och sen blivit modeller (Emma Sjöberg/Wiklund) eller blatte och sen blivit rappare (Dogge) jag minns att jag fick stöd i min teori med de där korten. Min teori om att jag skulle bli känd och att jag skulle bli känd och visa dem alla vad jag går för. Så, med det i skallen tänkte jag att jag kunde vända hora-fitta-kaskaderna till något positivt. Till ett framtida kändisskap. Till min revansch. Den där revanschen tog med åren lite annan form. Men någonstans ändå samma. Bli erkänt bra på något.
Så när jag i morse vaknade till ett meddelande på Facebook där jag gratulerades till att vara en av Sveriges 100 mest farliga kvinnor. Ja, då finns det inget annat än att vända det till något bra. Precis som med glåporden, de trasiga böckerna och tystnaden. Vända det till min egen, framtida, fördel.
Därav presenterar jag nu mitt nya CV.
Emerentia Leifsdotter Lund CV
En av Sveriges 1oo mest farliga kvinnor är anställningsbar.

Kommentera

