FÖR+EFTERNAMN//ATT BENÄMNA SAKER VID DESS RÄTTA NAMN

För flera år sedan skulle jag i GP:s regi prata om vad som händer med Göteborgs paradgata Avenyn. Då jobbade jag på en idag död ungdomsredaktion och alla som var där skulle ha namnskyltar.
Jag fick en där bara mitt förnamn var med, och tänkte inte på det. Det var helt okej tyckte jag. En av redaktörerna där ursäktade sig och sa att det var för att mina namn var så långa, men att hon tyckte det var tråkigt, att arn och unga alltid reducerades till sina förnamn. Som om att de spelade mindre roll. En vuxen person, sa hon, var alltid för+efternamn.
Jag tänkte inte så mycket på det just då. Och med tiden blev det att jag alltid bara presenterade mig med Emerentia. Jag tyckte att det räckte. Jag tyckte att jag var tillräckligt identifierad med bara mitt namn. Det berodde säkert en del på att min förnamn är relativt ovanligt, men oavsett, så ansåg jag mitt förnamn vara tillräckligt.
Men nu har det gått flera år, och jag har fortsatt fundera över det som jag från början ryckte på axlarna åt.
Det är så ofta jag är mitt förnamn. Det är så ofta jag bara är Emerentia.
Det är så ofta som jag igen känner mig som om att jag är 10 eller 11 eller 12 och sitter i ett klassrum och ställs till svars inför vuxna.
Men faktum är ju att jag faktiskt är 25 och en person. En person med både för- och efternamn. Men det verkar få tänka på.
För jag är också kvinna.
Det är sällan män blir förnamn.
Jag brukar skoja med det, bara för att. Jag brukar säga Reinis om Reinfeldt och Lövis om Löfven, bara för att reducera dem, precis som alla tidningar idag reducerar Annie Lööf till bara Annie. För Annie är oskuldsfull och enkelt att hacka på. Annie Lööf däremot, är en person med ett ämbete. Annie kan vara 1000 olika Annies, med Fredrik Reinfeldt, det kan ju bara vara en enda person. Med förnamn anonymiseras alltså också personen.
I och med våra för och efternamn blir vi professionella personer.
Män blir ett med sina efternamn, om inte tidigare, så i Lumpen. Kvinnor har inget efternamn någonsin, eftersom vi ofta väntas byta när vi gift oss. Då vi blir ett med våra män som är ett med sina efternamn.
Min vän Hedda tänker aldrig byta namn. Hon anser sig vara Hedda Båverud Olsson så in i märgen att det aldrig kommer att gå att byta, tvättas bort eller göras om. Hon kommer alltid var Hedda Båverud Olsson, varesig hon är gift eller skild eller ingenting. Hon är hon. Och det är befriande. Men tillvardags är hon bara Hedda.
För hon är ju tjej.

One thought on “FÖR+EFTERNAMN//ATT BENÄMNA SAKER VID DESS RÄTTA NAMN

  1. Namnen är det som deifinierar oss, jag tycker inte om när någon stavar Annica med k eller värre, ck! Som föräldrar är det viktigt att välja rätt namn till barnen. De ska klara sig livet ut med dem och utan att skämmas för mycket.När dottern kom för 13 år sedan hade vi planerat Matilda, det var ju fint. Men istället för att komma 19 juni, bestämde tjejen för att komma ut betydligt tidigare, 25 maj. Hon lades på mitt bröst och jag sa direkt att hon kan ju inte heta Matilda, eftersom hon så klart och tydligt var en Maja! Andranamnet var inte heller så svårt. Det visade sig att inte bara min mormor och moster, och en kvinna i var generation i ett par hundra år har hetat Emerenzia, Dessutom bar min mans farmor samma andranamn! Det fanns 4 Emerenzior på plats på dopet!.Jag oroade mig lite när sönerna kom, men det löste sig så enkelt, Emil föddes på Lars-dagen (10 augusti) och eftersom deras avlidna farfar hette Lars-Åke, så blev det helt enkelt Emil Lars. När det var dags för Rasmus, sa barnmorskan att han kommer 28 februari, bara för att de andra barnen kommit tidigt behöver inte denna göra det. 14 feb, sa jag till henne, Kvällen den 13 feb gick vattnet och det var dags att trycka ut lillen, som fick heta Rasmus Thommy, eftersom han delar födelsedag (alla hjärtans dag) med morfar Thommy

Kommentera

