TAXI! TAXI!

Det finns dagar då man varken orkar cykla, gå eller åka kollektivt. De dagarna, vilka oftast är sena nätter, brukar jag åka taxi. det känns lite kontinentalt och jag tycker om den känslan. Som att sova på hotell i sin egen stad.

Jag försöker alltid ringa det billigaste, men ändå mest pålitliga taxibolaget. I Göteborg åker jag alltid speciellt bolag för det är så hiskeligt billigt. Och i Stockholm med ett annat. Jag ringer och beställer en bil, står och väntar och sen hoppar jag in i framsätet. Jag har bara suttit i baksätet kanske två gånger. Båda gångerna har jag hånglat. Sen frågar taxichauffören vart jag ska och då svarar jag någon av mina adresser. Och då börjar det. För att resan inte ska bli olidlig eller pinsamt tyst brukar jag dra upp något intressant. Berätta något. Och sen är det som att det inte finns något stopp. Munnen går i ett. Det är som att hela resan blir en verklighetsflykt undan det faktum att man varit ute och antagligen druckit för mycket.

Jag hittar i alla fall på historier bättre än Hemingway. Här följer mina favoriter:

Jag påstår att jag har barn, tre styckna närmare bestämt, och så pratar jag lite om den kvinnliga kroppens förfall efter att ha fött barn. Jag frågar hur hans fru ser ut, om han har några barn och så fortsätter jag. Jag brukar säga att barnen heter Henning, Fia och Ismael. Det är en lagom bra blandning. Och så brukar det fortsätta så. Jag grämer mig över att jag varit ute och lämnat ungarna hemma. Några gånger har jag dragit upp tröjan, visat min platta mage och frågat om han tycker att det synts att det bott tre personer där inne. Oftast säger de nej. En sa ja.

Om jag inte är redo för ung-mamma-15-historien brukar jag lägga ut en harrang om att det är dyrt att köpa hus. De håller oftast med och jag berättar då ivrigt att jag precis köpt mitt första hus. Jag brukar fråga lite om hantverkare för att verka trovärdig. Och så säger jag att huset egentligen är lite för stort för bara en person de frågar då hur stort huset är och jag säger fyra våningar. Då drar de så kvickt efter andan att det bildas ett vakuum i bilen. Jag säger att det låter konstigt, men att jag ärvde väldigt mycket pengar från en farbror i Nigeria. Och då säger de att det kanske kan löna sig att svara på Nigeriabrev då och då. Vi enas om det.

Ibland känns det så tråkigt att jag hittar på något helt annat. Som att jag precis var på fest med kungen, eller kanske hans älskarinna, eller någon annan kändis. Jag brukar låtsats som att det är min storebror som haft festen, och att han också är känd. Mest populärt brukar det vara om man säger att Robert Gustafsson är ens farbror. Då frågar de om han brukar skämta och jag säger då att han faktiskt är väldigt tråkig privat och inte har så mycket tillövers för taxichaufförer.

Sen finns det gånger då det är helt betydelselösa lögner, som när jag skulle på konsert i konserthuset och var tvungen att säga at det var min pojkvän som skulle spela, vilket det inte alls var.

Eller gången då jag hade med mig min gitarr och spelade en truddilutt i framsätet från min kommande skiva. Eller gången då jag gråtande åkte hem till Mattias och sa till taxichauffören att det var för att jag var så lycklig för att jag just fått ett syskonbarn. Men oftast byter jag bara dialekt och låtsats som att jag är nyinflyttad och inte har någon aning om något som när jag pekar på busshållplatser och frågar om tunnelbanan går på marken i Göteborg.
Eller gången då jag fick frågan om jag höll på att spy, förnekade det och sen kräktes i min egen väska.

One thought on “TAXI! TAXI!

  1. Tjena, jag gillar din blogg!

    Jag hoppas jag inte stör, men tänkte bara fråga om du har lust att hjälpa till för jag skulle verkligen behöva det! Har du något intresse av ett Modeforum för modekunniga och modeintresserade personer? Moderator / VIP roller finns för seriösa och engagerade personer så klart. Om du vill ha mer läsare som tycker om mode till din blogg så kan du alltid göra ett seriöst inlägg i forumet. Men om du kanske bara gillar att läsa inlägg och inte vill bli medlem så kan du visa ditt stöd genom att klicka på Facebook like knappen i forumet. Tack snälla för att du tar dig tid att kolla på detta / Tack och kram från Mikael

Kommentera

