TWIN PEAKS

Vi ser på Twin Peaks. Det är vår nya serie efter fem säsonger av Ally McBeal. Jag anammar så ofta beteende och manér från filmer och roller, men jag hoppas inte att det händer den här gången. När jag läste En dåre fri fick jag för mig att jag var huvudrollen. Jag liksom lever mig in så pass mycket att rollerna och karaktärerna växer in i mig.
Jag började med ett themesong, som i All McBeal, något att nynna på för att må bra. Det hade jag visserligen haft innan. Cottonfield med Creedence, det lustiga var att eftersom jag sjöng den låten varje gång jag tänkte på något dåligt och ledsamt så var det plötsligt så att den låten, likt Pavlos hundar, blev betingad. När jag nynnade ‘When I was a little pretty baby, my moma used to rock me in the craddle…’ Så mådde jag så illa att jag ville kräkas. Allt det dåliga liksom växte med den där sången.
När det kommer till Twin Peaks minns jag inte mycket mer än ledmotivet. Jag minns det och det till Dallas. Mina föräldrar såg båda serierna, jag gillade båda ledmotiven, men förstod mig mer på Dallas än Twin Peaks, men det hindrade mig inte från att sova i en t-shirt med ”I didn’t kill Laura Palmer” tryckt på ryggen.
Vissa låtar ger ju en vissa känslor. Påhittade eller verkliga. Men ofta, påtagliga. Som den där Creedence-låten, eller som att jag inte kan sluta tänka på svettiga seglarlägersnätter i tält när jag hör När vi två blir en. Samtidigt tänker jag mest bara på min sommarförälskelse när jag hör just den låten.
Och jag kan fortfarande inte lyssna på Kings of Leon utan att tänka på hur blöt asfalt i Stockholm luktade helt annorlunda än den Göteborg.

Det om det. Godnatt. Nu ska jag se färdigt på Twin Peaks här.

Kommentera

