MALE GAZE OCH SÅNT//TJEJER SOM HÅNGLAR

Ving gör en reklam just nu där två tjejer kysser varann.
Det har kommit en massa glada utrop kring detta, ”Ving skiter i vem du ligger med” och så vidare.
Och det är ju flott.
Jag har ju varit i den där branschen och förstår stoltheten hos byrån, för ibland när en jobbar med kunder som anmärker på modellers hudfärg eller kroppstyp stup i kvarten blir en jäkligt glad när något ”utanför ramen” går igenom. Typ som att det är en pappa som storhandlar i reklamen. Eller en mamma som måste hinna med flyget till sitt jobb. Små saker som utmanar lite granna. Ni fattar.
Men när jag tittar på Ving-reklamen ser jag inte ett lesbiskt par, ledsen, men jag ser två sexiga tjejer som hånglar loss. Kanske hånglar de loss på ett dansgolv och väcker kåta killars gillande. Kanske hånglar de loss för att det inte finns så mycket att göra.
Men det jag ser är i alla fall kroppshållningar och attribut som skriker man.
Jag vet inte vem som har fotograferat eller varit AD på jobbet. Men jag kan tänka mig att minst en av dem är män.

Och visst, vi kan vara glada, och se på det här som framtiden. Men tjejer som hånglar sexigt inför publik har funnits ganska länge. Och sexualiserats av män precis lika länge.

Ett steg på vägen, ja kanske, men det är då tusan i mig precis samma väg som vi vandrat innan.

2 thoughts on “MALE GAZE OCH SÅNT//TJEJER SOM HÅNGLAR

  1. Intressant, har inte sett den och kan inte hitta den på nätet. Blir nyfiken hur jag som som är en tjej som gillar att pussas med tjejer upplever den. Har haft problemet flertal gånger att killar försöker ragga upp mig och min Sofia när vi pussas ute, att vi antas på något sätt göra det för dem eller att det bara anses sexigt med lesbiska. Sjukt frustrerande i alla fall.

    Men jag måste ändå säga att jag gillar Vings reklam med familjen, där det är en pappa som får agera känslosam förälder och sonen är både utklädd till pirat och snövit. Jag tycker den är gjord på ett snyggt sätt.

  2. Sen är jag också väldigt förtjust i Jenny Owen Young som gör låten som de använder, så jag blir glad varje gång jag hör den. Musiktips!

Kommentera

