DET FINNS EN FÖRSTA GÅNG FÖR ALLT

Åh efter mitt möte med SVT igår gick jag till arbetsförmedlingen. Jag har alltid varit rädd för arbetsförmedlingen. Eller i alla fall sen jag såg deras ergonomiska datamusar i något inslag på TV en gång för längesen. Jag bara orkar inte har jag känt. Och ”det har ju alltid löst sig” men så sitter jag där och får höra ena visan efter den andra om att det är bra att vara inskriven, om inte annat för statistiken.
Så jag skriver in mig, men det går inte riktigt, jag känner mig dum och bortgjord och jag tänker på annat. Boken jag gärna läser istället. Boken jag gärna skriver på istället.
Jag tänker att jag måste prata med Cecilia på Rabén igen, jag måste ta tag i saker, jag måste göra annat än att dricka kaffe, läsa och springa någon kilometer då och då.
Jag måste göra något som ger mig något för framtiden.
Och då plötsligt kommer ett SMS om att jag ska ta min reklammapp under armen och komma förbi LBi klockan 15. Så nu sitter jag här hemma, i soffan, men solen in genom fönstret och andas på det där sättet mindfullness-appen lärt mig.
Jag har lagt in mitt diplom från Berghs i min mapp för första gången sen jag gick ut 2010 och jag tänker att det kanske kan funka att jobba med reklam igen, jag vill ju, men jag vet inte om jag vågar.
Men vi försöker. Jag försöker. Min hjärna och jag ger det ett försök.
Så ser jag att Ulrika Good också söker copyjobb, och hon är gammal och vis och har jobbat i kanske 100 år. Vem är jag i jämförelse med alla dessa smarta, egentligen? Men det är väl bara att bita ihop. Och andas på detta new-ageiga-sätt och ba vara.

Kommentera

