DEBATT OCH ANNAT

Jag vaknade till nyheten om att en modellagentur letar modeller utanför en ätstörningsklinik. Jag vill gråta, men går från frukostbordet och säger till Love att jag ”måste skriva” jag kommer inte så långt. Det blir så lätt alldeles för privat. Det kan aldrig bli för personligt, men det kan lätt bli för privat.
Jag låter det vara. Jag ser några avsnitt av Rederiet på Öppet Arkiv.
Sen skriver Stephanie till mig att jag måste svara i min telefon.
Det är Debatt.
Efter en halvtimme bestämmer jag mig för att strunta i debatten om att inte ställa upp Debatt.
Så nu sitter jag och tänker. Jag tänker på kvinnors kroppar. Männens rätt att kommentera dem.
Allas rätt att kommentera dem.
Det händer hela tiden, och jag förväntas oftast vara tacksam.
Men jag är så trött på’t.
När jag var med i Vem Vet Mest insåg jag plötsligt att jag var tacksam över att de vanliga hatmailen jag fick på P3 övergick i kommentarer om min kropp. Om mitt utseende. Att det plötsligt blev så sexuellt.
Att mina skinkor skulle säras på.
Det tog några timmar innan jag insåg att det inte var beröm. Det var bara en annan form av förtryck.
Det är vad vi ska prata om idag.
Undanflykten att kvinnokroppen är poesi.
Att kvinnokroppen törstar efter mannens ord.
Som Blachman säger.

2 thoughts on “DEBATT OCH ANNAT

  1. Hej Emerentia,
    sitter precis just nu och ser på Debatt, där ni pratar om Blachman, nakenheten och männens blickar. Och jag blir så arg, så oerhört frustrerad och ARG på den leende danska kvinnan och hennes glidmedelsinsmorda argument om varför det här programmet skulle vara ett bra och nyanserat inslag i mediabruset.

    Men tack och lov så sitter du där och bara är så klockren. Som säger allt det där jag vill skrika mot teveskärmen. Så tack för det, tack för att du är min röst i denna debatt jag önskar inte existerade. Tack för att du står upp.

    • TACK SÅ HEMSKT MYCKET SANDRA!!!!!!!!!!!!!
      Verkligen tack för medhåll och pepp! Sånt behövs verkligen för att orka!
      😀

Kommentera

