ETT TREDJE OMKLÄDINGSRUM, DET KAN VÄL I ALLA FALL INTE SKADA?

Det finns ju saker som en inte gillar, det kommer det alltid göra.
Själv gillar jag inte choklad och jag gillar inte tubsockar.
Men skadar det mig att andra äter choklad och går i tubsockar?
Nej.
På södra Latin i Stockholm ska de bygga ett tredje omklädningsrum, ett rum för de som inte känner sig bekväma i de andra omklädningsrummet.
Jag tänker igen att jag hade velat gå på Södra Latin när jag gick i gymnasiet, det var inte min dröm bara för att mina kompisar i Stockholm gick där, utan för att jag tyckte att de som gick där, de verkade bli såna fria individer. Starka och egensinniga. Jag avundades dem.
Eftersom jag är i Paris läser jag inte allt, men jag kollar min twitter och jag ser hur Isabella Löwengrip rantar över hen, könsneutrala kläder samt över transor. Jag läser snabbt att hennes kille Odd tänker att det ska börja spelas in porrfilm i omklädningsrummen nu.
Jag hittar artikeln som ligger till grund för deras oro, deras skrik och deras rop på allmänhetens stöd i deras egna tankar och känslor kring det här.
Och ja, jag blir förbannad. Jag blir urbota förbannad. För jag undrar varför de håller på så här, två unga personer med världen framför sig, som inte alls tjänar på att grusa andras framtid.

Det tredje omklädningsrummet är en fantastisk idé. En tillflyktsort för de som kanske inte känner att de passar in, för dem som gymnastiklektionen faktiskt bara var en pina och för dem som kanske hellre byter om med sina vänner, oavsett könstillhörighet.

För gymnastiklektionerna var en pina. Jag vet inte hur de är på Södra Latin, men under mina skolår fanns det ingen lektion där mobbning och trakasserier tillhörde lektionens gång så mycket som unger gympan. Glåpord, hån och mobbning, det funkar under gympan, för det går alltid att skylla på ”spelets gång” på ”sportens sätt” eller på något annat dumt. Att alltid bli sist vald in i ett lag, det är samma som att bli bort vald, och det kan du bli av alla möjliga anledningar. Du kan ha ”fel” namn. Du kan ha ”fel” kropp. Du kan ha ”fel” kön. Du kan vara ”fel” person i ”fel” kropp. Det finns miljoner av anledningar, men en inte så ovanlig är att du inte anses vara sportig, eller passa in. Att du inte är det som förväntas av dig. Du kanske förväntas gilla dans, men är bättre på fotboll, eller tvärtom. Men att bli bortvald i gympan är lika svårt som att bli bortvald någon annanstans. Ibland svårare. Ibland svårare i korta shorts och tighta sportkläder.
Och framför allt: svårare efteråt. När det fortsätter in i omklädningsrummet och det är meningen att vi ska stå där nakna och öppna inför varann. Då kan det faktiskt vara som svårast. Efter en misslyckad fotbollsmatch eller dansgrupp.

Till Odd: du säger att det kommer börja spelas in porrfilm i omklädningsrummet. VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN! Så är det, och så har det varit sen länge. Det byggs bås i omklädningsrum idag, för att komma bort från videofilmandet och spridandet av andras nakenhet och kön. När jag var lite stormade killarna omklädningsrummet för att få sig en skymt av snippor och ofärdiga bröst. Och det glad in speglar under dörrarna i försök att få sig en skymt av dessa snippor underifrån.
Det är ingen nyhet.

Till Isabella: vad skadar det dig, med ett extra omklädningsrum. Hur ont gör det i dig? Hur jobbigt tycker du att det verkligen är. Om du känner efter, i din själ, och inte i din hjärna. Hur jobbigt tycker du att det är?
Det kan väl i alla fall inte skada?

2 thoughts on “ETT TREDJE OMKLÄDINGSRUM, DET KAN VÄL I ALLA FALL INTE SKADA?

Kommentera

