NAGELLACKEN OCH JAG SAMT EN VÄLDIGT BRA PRESENT

Min pappas faster hade en liten skönhetsstudio uppe i hennes lägenhet i Köpenhamn. När vi rensade ut deras dödsbo minns jag hur jag hittade fransk manikyr-pennor, som jag smugglade med mig i fickan, hur pappiljotter och hårspännen trängdes i små pappakartonger och hur det luktade lite av läggningsväska.

Min morfar var alltid extremt pedant när det kom till handhygien och hand estetik. Han var pedantisk i sin manikyr. Han synade min mammas händer efter sorgerander och skickade henne till tvättstället för skrubb om hon ver smutsig vid matbordet.

Och när jag för några år sen kom i kontakt med min första sån där fila/polera/göra fint kub, som alla säljer insåg jag att jag tyckte att det var något rofyllt över att få sitta och polera andras naglar. Att händer kan vara så sköna. Men samtidigt hatar jag att fila mina egna. Jag vill knipsa av naglarna med en nagelknipsare. Knips knips. Jag tyckte till och med att det var karaktärsdanande att Klara som jag bodde med i New York också klippte naglarna på det sättet. Att hon inte satt och filade naglarna likt de i Clueless.
Jag gillar att pilla, jag gillar småpill helt enkelt.
Men jag önskar ändå att det var billigare med manikyr i Sverige. Att det var lite mer att bara svänga förbi.
Tills dess att det är det, då överkonsumerar jag Essie-nagellack och bygger min egna manikyrstudio i badrummet. En där det är billigt och nästan gratis för mig själv, om vi räknar bort kostnaden för nagellacken då. Men att använda det här är alldeles gratis. Det var nämligen en present från LA. Som jag budat på OPI:s original. Detta är nästan som Rainbow Connection, och nära är bra nog i just detta fallet.
Nu när jag tänker efter känner jag mig lite löjlig. Jag har ju tyckt att det varit så töntigt med de som kallar nagellack för godis och som samlar på dem. Nu är jag ju precis likadan känner jag. Åh vad har hänt med mig?IMG_9333 IMG_9338
PS. Tänker ju verkligen inte bli nagelteknolog alltså. Jag hatar ju långa naglar. Fy så ohygieniskt!

Kommentera

