KVINNOSJUKDOMAR OCH RABIESFEMINISM

IMG_7813De senaste två dagarna har jag drabbats av två sjukdomar, ingen av dem visste jag att jag bar på. Den enda diagnostiserades av en läkare på gynakuten igår och den andra av Blondinbella på sin blogg.

Jag har både Endometrios och Rabiesfeminism.

Det första gör att mina menssmärtor är outhärdliga, att jag äter starka tabletter, att jag ätit p-piller sen jag var 16, att jag provat tens-apparat och massage, att springa, att gå, att bara ligga. Men ingenting har gjort någon skillnad. Jag har oftast varit sjukskriven en eller två dagar i månaden på grund av att jag inte kunnat gå, att jag inte kunnat stå eller behålla någon mat under mensens första dagar. Det har varit såhär i 9 år. Igår förstod de varför: Endometrios.

Den andra är den sjukdom som drabbat oss som tror på människors lika värde på riktigt. Vi som tror och tycker att tjejer är precis värda lika mycket som killar. Det drabbar oss som ser att världen inte är helt korrekt och schyst och rättvis som den är idag, för tjejer fortfarande våldtas och tystas och få inte utrymme. Det är vi som är rabiesfeministerna.

Men vi kan fläta ihop dessa två, för jag ser ett samband.
Den smärta jag upplever två dagar, minst, varje månad gör att jag inte kan jobba, gör att jag inte kan sova, inte fungera. Den gör så att jag uppsöker läkare efter läkare, proppar i mig narkotikaklassade läkemedel och ökar hormonhöjderna. Det gör att jag i bland inte kan gå/stå/röra mig på grund av forsen blod jag mellan benen som jag försöker säkra upp med både tampong och binda, om det ens hjälper.
Vi pratar om Endometriosen nu, kvinnosjukdomen där inget botemedel arbetats fram, där det bara finns lindringar och där en av bieffekterna verkar vara oönskad barnlöshet.
Du kanske undrar hur Endometriosen hänger ihop med min rabiesfeminism, om de smittade samma väg, eller om det är rabiesfeminismen som gjort att jag har livmodersvävnad som blöder ut i buken?
Nej, det är det ju självklart inte, men däremot ser jag sambandet. Om en man, elle fler män, kanske var 10de, som det är bland oss kvinnor, hade gått runt och burit på Endometrios, inte kunnat jobba, kanske inte kunnat få barn i framtiden, ha extremt ont, ja, då tror jag faktiskt att det funnits andra botemedel än försöken med p-piller och hormon-chocker jag fått. Eller spiralen jag nu ska få sätta in. Spiralen som har så många fördelar, mindre blödning, mindre ont, inga barn. Sprialen som ju faktiskt är ett preventivmedel i första hand.

Om män hade gått runt med detta, hade det inte tagit 5-10 år att få en diagnos, det hade funnits botemedel, OCH lindring. Det hade funnits förståelse och kunskap. Inte en undangömd, bortglömd liten sjukdom som ingen pratar om. Framför allt: de hade nog förstått varifrån den kommer, varför några får den, och några inte. Och 10% av männen hade inte gått runt och haft ont.

Och Blondinbella, tills dess att vi hittat ett botemedel mot Endometriosen har jag gärna Rabiesfeminism, jag tror den kan göra så att jag snabbare blir frisk från den riktiga sjukdomen.

Kommentera

