JAG ÄR INTE BRA PÅ MATTE, MEN DET ÄR FÖR FÅ TJEJER.

Insåg att jag missat att posta mitt inlägg om Knarrholmen och tjejerna.
När det festivalades som bäst ute på ön satt jag hemma med en sovande valp och hade tid att räkna.
Idag är Evert på veterinären och jag sitter istället på mitt kontor och kan räkna hur det ser ut på Kulturkalaset, hittills. På GT håller vi koll på det, för förra året såg det inte alls så kul ut.

I år affischerade de stort,  Knarrholmen, och det värmde lite extra i hjärtat, min kille sköter maten och är så innerligt engagerad att vi knappt pratar de två veckorna innan och under festivalen. Så det kändes kul att se vimplar vaja längs med Linnégatan och busskurerna informera om att både Hästpojken (2 män) , Lorentz & Sakarias (2 män), Kleerup (1 man) och Jens Lekman (1 man) ska spela. 

Jag läste fyra namn innan jag såg El Perro Del Mars namn. Där! Där var en kvinna! Åh så skönt, då kommer det nog fler tänkte jag, och läste vidare: Erol Alkan (1 man), Nordpolen (1 man).
Där tar de stora namnen slut.
Slutsats:
Av de som syns mest är alltså 1/9 kvinnor = 11,11%
Ja, jag har alltså valt att räkna de som syns. Inte hela band, inte bara sångarna.
RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL, JAG VILL SÅ FANTASTISKT GÄRNA HA FEL.

Vi fortsätter läsa:
Kate Boy, Mazarine street, Young Galaxy, JJ (DJ-set), Anton Kristiansson, Lilla Namo, Carbon based Lifeforms+Solar Fields, Holograms, Postiljonen, Xenia Kriisin, Iberia, Wintergatan, Raketen, Gobi Bear, Vanligt Folk, Crystal Boys

Nu är det ju svårt att känna till alla dessa indieband, svårt att veta vilka som är kvinnor, och vilka som är män, så jag tog reda på detta för oss allihop.
Här har jag utgått från vilka som syns på deras pressbilder och hur det verkar efter en enkel googling.
Kate Boy (3 män, 1 kvinna)
Mazarine street (5 män)
Young Galaxy (3 män, 2 kvinnor)
JJ (DJ-set) (1 man, 1 kvinna)
Anton Kristiansson (1 man)
Lilla Namo (1 kvinna)
Carbon based Lifeforms+Solar Fields (3 män)
Holograms (4 män)
Postiljonen (2 män, 1 kvinna)
Xenia Kriisin (1 kvinna)
Iberia (1 man, 1 kvinna)
Wintergatan (3 män, 1 kvinna)
Raketen (2 män, 1 kvinna)
Gobi Bear (1 man)
Vanligt Folk (3 män)
Crystal Boys (5 män)
Som en bonus bjuder P3 in Division of Laura Lee (4 män)
och JJ (1 man, 1 kvinna).
Detta ger oss:
11 kvinnor
42 män

Vi har också två akter som inte finns med på affischen, båda dessa är kvinnor och DJ’s,
Bella Bo (1 kvinna)
Alexandra Dahlström (1 kvinna)’

Sen har vi tre akter längst ner,
Boulier De Lotto (4 män)
Quizadillas (5 män, 5 kvinnor)
och
Tryckartältet (3 män, 1 kvinna)

Och så lägger vi ihop detta med våra tidigare siffror.
TADA!!!!!
19 kvinnor
54 män
19/73=26,02% kvinnor

Tur då att Mazarine street ställde in så det blev 27,9% kvinnor ändå.
PS. Snälla rätta mig om jag har fel. Det vore underbart.
Nu ska jag fortsätta räkna på Kulturkalaset, så kan vi hålla tummarna att de bokar bättre än 20/80 i år, vår lilla stad som ska se om oss och värna om vår framtid.
Än så länge ser det inte så värst kul ut alls.

One thought on “JAG ÄR INTE BRA PÅ MATTE, MEN DET ÄR FÖR FÅ TJEJER.

  1. Ja jag vet, Knarrholmen var mycket bättre på den fronten förra året. Senast jag var på Emmaboda var det totalt 16 % kvinnor i alla akter. Därför åker jag inte dit mer. Dom har ju till och med sagt att dom inte bryr sig. Jag bryr mig mycket. Tänker även på vad jag själv lyssnar på för att inte bara lyssna på män, män och åter män.

    Det är så lätt att hamna där. Blir arg på människor som säger att kvinnor inte kan spela musik, att vi bokar det som är bra osv. Ja boka det som är bra men ansträng er. För nej det är inte brist på musiker som råkar vara kvinnor. Det finns ju hur många som helst. En gång gjorde jag den här listan och lyssnade på den endast en hel vecka: http://open.spotify.com/user/cykelpiraten/playlist/6CuAXnx4XFZh1KuG85KsRl

Kommentera

