NU ÄR DET SOMMAR, NU ÄR DET SOL, NU ÄR DET KOSKIT I HAGEN.

20130712-190138.jpg

Varenda sommar sen jag var 13 har jag jobbat, men inte i år. Nu gör jag ingenting. Absolut ingenting. Jag går upp i tid, sitter på baksidan av huset och äter frukost, läser GP och konstaterar att det är smart att de inte kör på en del tre när den ändå var så tunn och trist. Värre när alla här ska dela tidning dock, jag kan snart allt vad XXL sport annonserar om och BYGGMAX och allt vad alla varuhus nu heter som skickar med bilaga efter bilaga. Livet har sin stilla gång, fungerar digitalboxen kan vi se på fotboll och skrika och hytta med näven åt TV:n när straffarna inte går som vi vill. Eller så fastnar jag vid Alaska-mord mitt i natten som är en helt fruktansvärt dålig dramadokumentär. Men det är sommar och då är det meningen att jag ska somna i soffan mitt i natten och att fönstret av misstag ska ha stått öppet så att myggorna har bitit sönder mina ben och jag ska somna i solen och bli lite för bränd, för så har det alltid varit.

Jag borde bada, kanske ikväll, kanske när Love och Charlotte kommer ut och håller mig sällskap. Kanske när jag får någon som räknar ner innan jag hoppar i vattnet, någon som pushar mig lite. Då kanske jag badar. Jag gillar ju egentligen att bada, men det har hänt något. Min mamma har alltid sagt det, att något händer runt 20, då liksom lossnar badlusten, den försvinner, förtvinar och dör. Det är då du börjar prata om 20-25 grader i vattnet innan du doppar dig. Det är då du inte ens går ner till stranden för det är en för lång promenad och solen skiner ju lika mycket i trädgården. Och i trädgården, där ligger jag och försöker sola magen, det har aldrig gått, jag får ingen färg på magen, och så tröttnar jag så fort, det finns ju inget tråkigare än att sola egentligen. ”Ligga och pressa” sånt fantastiskt tråkigt påfund. Jag minns att jag tyckte det lät sexuellt när jag var liten ”ligga och pressa” att det liksom var någon skämmigt, hemligt och förbjudet över det. Jag tänkte på inoljade brunsolade kroppar och strinbikini (just strinbikini-bilden hade jag fått från någon av Sällskapsresorna tror jag, en yppig kvinna med en vit bikini med bara smala småsnören som höll ihop trianglarna, och i rumpan: bara en tråd)

Det händer inte så mycket här, det enda samtal som tagit sig igenom den dåliga täckningen här var ett från SR som tyckte att det var dags att diskutera kulturkalaset. Jag tycker detsamma, men Kulturkalaset är inte färdiga med sina bokningar förrän i augusti, så jag blirkvar här ute. Det blir så lätt så, att en fastnar här, för när solen skiner finns det inget bättre.

20130712-190248.jpg

20130712-190219.jpg

<a

Kommentera

